Prawidłowe ciśnienie w oponach

Wielu kierowców może nie zdawać sobie sprawy z tego, że odpowiednio dobrane ciśnienie opon ma bezpośredni wpływ na to czy uzyskuje się pełne bezpieczeństwo podczas jazdy. Decyduje to również o komforcie jazdy ale także o tym jak długo opony są w stanie wytrzymać i ile sezonów będą służyć. Jak zatem określić jaka jest prawidłowa wartość tego czynnika?

Spis treści:

Na co ma wpływ ciśnienie w oponach?

Uzyskanie prawidłowego ciśnienia w oponach może uchronić kierowcę przed wypadkiem. Często źle dobrana wartość ciśnienia decyduje o utracie ich przyczepności, a także przypisanych do nich osiągów. Dochodzi również do uszkodzeń dlatego też nawet krótka trasa może okazać się niebezpieczna. W związku z tym świadomość na temat tego jakie ciśnienie w oponach jest najlepsze dla naszego pojazdu czy też potrzeb ma kluczowe znaczenie w kontekście bezpieczeństwa czy łatwości prowadzenia samochodu. W każdym samochodzie wartość ta może być inne, a też może zależeć to od wielu czynników jak przeznaczenie samochodu czy też częstotliwość jego użytkowania.

Ciśnienie w oponach określane jest za pomocą atmosfer, barów lub kilo paskali. Przykładowo 1 atmosfera ile to barów – 0,98 bar. Taka wiedza służy jako ciekawostka, a czasem może pomóc podczas pompowania samych opon. Uzupełnienie ciśnienia do prawidłowego poziomu nie jest niczym skomplikowanym i można wykonać to na każdej stacji benzynowej. Ze strony kierowców zalecana jest jedna duża uważność czy ciśnienie nie schodzi oraz czy opony są stabilne. Czasem nawet małe uszkodzenie w kontekście czasu może doprowadzać do tak zwanego flaka. Jeśli to nastąpi zazwyczaj konieczne okazuje się wymienienie opony. Samodzielne próby naprawy nie są zalecane.

Do czego służy kontrolka ciśnienia?

Ciśnienie w oponach jakie posiadamy jest ciężkie do samodzielnego określenia. W związku z takimi trudnościami pojawiło się jednak rozwiązanie, które już od kilku lat jest z powodzeniem stosowane. Jest to urządzenie, które na bieżąco kontroluje ile powietrza w oponach się znajduje. Montaż takiego rozwiązania leży po stronie producenta, a obowiązek pojawił się w 2015 roku. Kontrolka mówiąca o tym, że pojawiły się braki w zakresie ciśnienia występują w kolorze czerwonym bądź żółtym ale są to kwestie indywidualne i zależą od producenta, marki a także samego wyposażenia, dlatego dobrze jest zaznajomić się z instrukcją dla naszego pojazdu.

Występowanie koloru czerwonego na kontrolkach będzie odpowiadało całkowitemu braku ciśnienia w oponach i jest to stan bezpośrednio zagrażający bezpieczeństwu. Kierowca zauważając taki stan powinien jak najszybciej zatrzymać się i skontrolować stan ogumienia. Brak reakcji w takiej sytuacji może spowodować, że kierowca całkowicie straci kontrolę nad samochodem, a co za tym idzie doprowadzi do wypadku. W innym przypadku może dojść do zniszczenia opony, a także przylegających jej części jak na przykład felgi. Są to sytuacje, które z pewnością nie powinny być ignorowane, a zgłaszane do komisu.

Jakie jest prawidłowe ciśnienie w oponach?

Prawidłowe ciśnienie w oponach określa się zazwyczaj w wartości 2,2 bara. Jest to uniwersalna wartość, która uznawana jest za bezpieczną i która może być stosowana do niemalże każdego rodzaju samochodu. Jeśli jednak chcemy, aby dopasowanie wartości było jak najdokładniejsze najlepiej jest kierować się założeniami danego modelu samochodu. Zalecenia te umieszczane są na tak zwanej tabliczce znamionowej, która lokalizowana jest  w różnych miejscach. Na oponach natomiast zlokalizowane jest także maksymalne ciśnienie opon jakie możemy zastosować do naszego auta. Nie jest to jednak najlepsze rozwiązanie, gdyż wysokość ciśnienia zależy od wielu kwestii jak temperatura czy obciążenie.

W jaki sposób odczytywać dane o ciśnieniu z tabliczki?

Znalezienie tabliczki znamionowej to pierwszy obowiązek kierowcy, który zauważy spadek ciśnienia w swoich oponach. Jest to informacja, która przedstawiana jest w jednostkach ciśnienia czyli barach. Samo ciśnienie w oponach zimowych analizujemy w kontekście rozmiaru samej opony ale także masy samochodu. Bardzo istotne jest także to, żeby rozgraniczyć opony znajdujące się w przedniej części auta od tych zlokalizowanych z tyłu, gdyż nie każdy właściciel może zdawać sobie sprawę z tego, że wartości te są inne. Dobre dopasowanie ciśnienia do indywidualnych wymagań sprawi, że sama podróż będzie bardzo przyjemna.

Jakie są przyczyny spadku ciśnienia w oponach?

Istnieje wiele powodów, które mogą bezpośrednio przyczyniać się do tego, że z opon ulatuje powietrze. Najbardziej popularnym zjawiskiem są bez wątpienia wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Nie zawsze da się ich uniknąć i często właściciele aut nawet nie zdają sobie sprawy z tego kiedy to się wydarzyło. Wszelkiego rodzaju wykrzywienia felgi, odgięcia czy dziurki sprawiają, że opony przestają być szczelne. Proces utraty powietrza może zajmować różne przedziały czasowe. Całkiem naturalnym zjawiskiem jest to, że ciśnienie samo spada w długim przedziale czasu bądź gdy zauważalne są duże zmiany temperatur.

Jeśli ciśnienie w oponach zimą zacznie szybko uciekać to najważniejsze jest aby zareagować w porę, gdyż zwlekanie może sprawić, że auto przestanie jeździć i konieczna będzie wymiana opon. Dużym błędem popełnianym przez kierowców jest w chwili zauważenia gwoździa czy jakiegokolwiek wbitego elementu to usuwanie go. Najlepszym rozwiązaniem jest pozostawienie go aż do dojazdu do najbliższego warsztatu. Istnieją sytuacje, w których możliwe jest uratowanie obecnej opony i wyłącznie zaklejenie brakującego elementu. Ocenić to może jedynie profesjonalista w tej dziedzinie, a samodzielne próby nie są zalecane.

W jaki sposób mierzone jest ciśnienie w oponach?

Ciśnienie znajdujące się w oponach można zmierzyć za pomocą specjalnego urządzenia noszącego nazwę manometru. Jest on dostępny w każdym większym markecie budowlanym i nie kosztuje zbyt dużo. O wiele wygodniejszym i mimo wszystko tańszym rozwiązaniem jest jednak korzystanie z wyposażenia znajdującego się na stacji benzynowej. Na wszystkich stacjach dostępne są specjalne urządzenia, dzięki którym można szybko zmierzyć ale także napompować opony. W tym aspekcie dobrze jest wiedzieć, że opony w okresie zimowym powinny być mierzone na zimno, a co oznacza, że należy po zaparkowaniu odczekać około pół godziny.

Analizując pory roku dobrze jest również zastanowić się nad tym czy w okresie letnim oraz zimowym istnieją jakiekolwiek różnice jeśli chodzi o poziom napompowania opon. Wielu kierowców ma z tym problem jednak jest to bardzo łatwe gdyż zazwyczaj zupełnie wystarczające jest trzymanie się zasad umieszczonych przez producenta. Oczywiście warto również zwracać uwagę na wahania temperatur. Gdy przychodzi okres zimowy dobrze jest mieć zapas około 0,2 bara na każdym kole, gdyż dzięki temu z pewnością uniknie się zbyt częstego odwiedzania serwisów samochodowych.

Jakie są konsekwencje jazdy z nieprawidłowym ciśnieniem w oponach

Bardzo wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, że niedopasowanie wysokości ciśnienia do konkretnego modelu czy też okoliczności może być niebezpieczne. W pierwszej kolejności cierpi na tym sama opona, gdyż dochodzi do uszkodzenia struktury wewnątrz. Oznacza to, że sam bieżnik zachowuje sprawność przez o wiele krótszy czas. Przenosząc to na komfort czy bezpieczeństwo to nieodpowiedni kształt opony może doprowadzać do ograniczenia precyzji. Częstą konsekwencją zbyt niskiego ciśnienia jest również wystrzelenie opony.

Zbyt wysokie ciśnienie także ma działanie negatywne w postaci zmniejszenia przyczepności czy też większych konsekwencji pojawiających się w przypadku kontaktu z krawężnikiem czy przeszkodami. Sama jazda jest o wiele głośniejsza, a także doprowadza do o wiele szybszego zużywania się elementów znajdujących się pod spodem samochodu.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl