Opel Astra pierwszej generacji

Samochód produkowany był przez 11 lat w aż 13 fabrykach w różnych częściach Europy. To zarazem jeden z najpopularniejszych Opli w historii marki.  Początkowo kompakt oferowany był jako hatchback – zarówno w wersji 3- jaki i 5-drzwiowej, a także kombi. Z biegiem lat oferta wariantów nadwoziowych wzrosła – pojawił się kabriolet i wersja van. Popularnością – szczególnie w Polsce – cieszyła się także wersja sedan. Ciekawostką jest fakt, że auto produkowano też w Polsce – w gliwickiej fabryce koncernu. Na przestrzeni lat auto było modernizowane – lifting przeprowadzono w 1994 roku a od 2002 roku auto oznaczane było jako Astra Classic – ma to związek z uruchomieniem produkcji następcy, przy jednoczesnym zachowaniu w ofercie poprzedniego wcielenia.  Tzw. produkcja na zakładkę wykorzystywana była w motoryzacji wielokrotnie – chociażby przez takie marki jak Fiat czy Skoda. Do napędu mógł posłużyć jeden z wielu silników benzynowych, były także jednostki wysokoprężne, choć stanowią one niewielki procent ogółu wyprodukowanych aut. Podstawowy motor Astry to silnik 1.4  rozwijający 60KM. W późniejszych wersjach montowano mocniejszą, 82-konną odmianę. Popularne były także silniki 1.6 i 1.8. Gamę zamykało benzynowe 2.0 rozwijające 150KM. Wszystkie diesle miały pojemność 1.7 i zakresy mocy od 57 do 82 KM.

Astra w drugiej odsłonie

Oznaczona fabrycznym kodem G Astra powstawała w latach 1998 – 2009. Samochód został gruntownie przebudowany względem poprzednika. Widać to już z zewnątrz, dzięki bardziej odważnej stylistyce, która dobrze znosi upływ czasu. Na tyle dobrze, że producent nie zdecydował się na przeprowadzenie żadnego liftingu w całym okresie wytwarzania auta. Podobnie jak w poprzedniku, bogata była oferta wariantów nadwozia. Hatchback, kombi, van, cabrio i coupe – każdy mógł znaleźć coś dla siebie, a dziś na rynku aut używanych można natrafić na oryginalne i unikatowe wręcz wersje. Opel Astra G mogła pochwalić się imponującą listą dostępnych silników. Przez cały okres produkcji było ich łącznie kilkadziesiąt – zarówno w wariancie benzynowym jak i wysokoprężnym. Na dole stawki był podstawowy silnik 1.2 o mocy 68KM, dość szybko zastąpiony wersją mocniejszą o 10 KM. Poza tym można było wybierać pomiędzy dobrze znanym 1.4 w kilku wariantach mocy a także 1.6 i 1.8.  Topowa odmiana legitymowała się mocą 200KM – była to Astra OPC z dwulitrową jednostką pod maską. Paleta jednostek wysokoprężnych obejmowała pojemności od 1,7 do 2,2l i mocach od 68 do 125KM. Samochód występował w wielu wersjach wyposażeniowych – poza podstawowymi były też wersje specjalne – m.in. Edition 2000 czy Bayern München.

Trzecia generacja Opla Astry

Odmiana zadebiutowała na rynku w 2003 roku przyjmując fabryczne oznaczenie H. Nabywcy mogli wybierać spośród wariantów hatchback, sedan, kombi oraz coupe-cabrio. Model ten, podobnie jak poprzednie generacje, również powstawał w polskiej fabryce Opla w Glwicach. Auta Opel Astra tej generacji produkowane były do 2014 roku. W każdej z wersji napęd przenoszony był wyłącznie na przednie koła za pomocą ręcznej lub automatycznej skrzyni biegów. Dostępne były przekładnie 4, 5 i 6-cio biegowe. Pod maską Opla mógł pracować jeden z kilkunastu silników – gamę otwierał benzynowy motor o mocy 75 koni mechanicznych. Na drugim końcu była dwulitrowa jednostka oferowana w wersji OPC, rozwijająca 240KM. Pomiędzy nimi na przestrzeni lat oferowano wiele odmian silnika 1,4 a także 1,6 i 1,8. Unowocześniono diesle – do starszych konstrukcji powstałych na bazie motoru 1,7 dołączyły nowsze, takie jak 1,3 CDTI znane z Fiata, czy cieszące się równie dobrą opinią 1,9 CDTI. Najmocniejszy wariant legitymował się mocą 150 koni mechanicznych.

Nowsze wersje Astry

Kolejne lata to dalsze unowocześnienie konstrukcji kompaktowego Opla. Czwarta generacja ujrzała światło dzienne w 2009 roku, a w 2012 przeszła faceliftong. Kolejnym krokiem było zaprezentowanie następcy w 2015 roku, oznaczonego jako K.  To ostatni Opel zbudowany jeszcze przed połączeniem się z koncernem Stellantis. Najnowsza Astra, L, jest już wspólnym przedsięwzięciem połączonych firm i ma dużo technicznego pokrewieństwa m.in. z Peugeotem 308. Na polskich drogach samochody Opel Astra stanowią powszechny widok – jest ich bardzo dużo i wciąż nie brakuje nawet leciwych już egzemplarzy – chociażby pierwszej generacji. Dużym wzięciem na rynku wtórym cieszy się generacja K oraz J. Zwłaszcza ta ostatnia jest dobrą propozycją dla osób, które szukają w miarę nowoczesnego i komfortowego auta w rozsądnej cenie. Auto w odmianie kombi i dieslem pod maską będzie dobrym wyborem dla rodziny lubiącej nawet dłuższe wyjazdy za miasto. Samochód uchodzi za trwały – to udana konstrukcja, bez wielu przypadłości. Uważać trzeba na szybko zużywające się skrzynie biegów w niektórych wersjach silnikowych. Relatywnie często trzeba też wymieniać przednie amortyzatory.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl