Źle zatankowane paliwo – co zrobić?

Czasem w wyniku rozkojarzenia, czasem przez to, że często jeździsz różnymi samochodami, a czasem przez chwilę nieuwagi. Każdemu może zdarzyć się zatankować nieodpowiednie paliwo do baku pojazdu. To bardziej powszechne, niż mogłoby się wydawać. Z artykułu dowiesz się, co zrobić, gdy przydarzy Ci się taka wpadka.

Spis treści:

paliwo

Stacje benzynowe dbają o oznaczenia

Stacje benzynowe starają się, jak mogą, aby uchronić nas przed zatankowaniem niewłaściwego paliwa. Dystrybutory mają odpowiednie oznaczenia kolorami, napisami. Dodatkowo bardzo często między nimi kręci się osoba, która chętnie zatankuje nasz samochód, wyręczając nas przy tym. Mimo to, zdarza się, że do baku poleci nie ta ciecz, która powinna. W takiej sytuacji najważniejsze jest, aby nie panikować. Czy można jakoś zminimalizować skutki tego zdarzenia?

Gdy wlejesz benzynę do diesla

Gdy sięgnąłeś po bezołowiową, a Twoje auto jeździ na olej napędowy, nie rozdzieraj szat i nie panikuj. Nic nie poradzisz na pomyłkę, a karanie siebie w niczym nie pomoże. Warto zachować zimną krew. Wiele zależy od tego, jaka ilość benzyny wylądowała w baku. Co ciekawe, według ustaleń specjalistów, rzadziej zdarza się nieprawidłowo tankować właścicielom samochodów na benzynę, niż odwrotnie. Nadal jednak dochodzi do takich sytuacji. Pocieszające jest to, iż benzyna do diesla spowoduje mniej szkód, niż gdyby zdarzyła się odwrotna sytuacja. Jeśli weźmiemy pod uwagę szczególnie silniki starszego typu, pokonają one tę przeszkodę, bez uszczerbku na swojej żywotności.

Jeśli wlejemy niewiele benzyny do diesla i zorientujemy się dość szybko, wystarczy zalać bak do pełna ropą. Z taką mieszanką silnik powinien sobie poradzić i bez problemu przepalić niepotrzebną substancję. Nie ma ryzyka, że uszkodzimy jednostkę napędową.

Jeśli jednak benzyna w dieslu została zatankowana niemal po korek, sytuacja staje się bardziej skomplikowana. W takim momencie nie powinniśmy uruchamiać silnika! Musimy opróżnić bak. Jest na to kilka sposobów. Zanim zadzwonimy po lawetę i skorzystamy z usług mechanika, weźmy głęboki oddech. Zapytajmy na stacji, czy świadczą usługę spuszczania paliwa z baku. Taki zabieg nie trwa długo, a może zaoszczędzić nas czas, pieniądze i przede wszystkim silnik.

Pamiętaj, że jeśli silnik posiada pompowtryskiwacze, koniecznością będzie sięgnięcie po specjalistyczne wsparcie. Nie warto ryzykować poważnymi powikłaniami, które mogą doprowadzić do trwałego uszkodzenia silnika. W takiej sytuacji może nam przyjść słono zapłacić za popełnioną pomyłkę.

Nieprawidłowe paliwo w aucie na bezołowiową

Choć diesel do benzyny to o wiele rzadziej występująca pomyłka, to nadal i takie sytuacje się zdarzają. Powodem nie jest większe ogarnięcie kierowców posiadających samochody z benzynową jednostką napędowa. To o wiele bardziej prozaiczna kwestia. Chodzi bowiem o to, że w samochodach na paliwo typu PB wlew posiada mniejszy otwór, niż średnica pistoletu od diesla. Zanim więc dojdzie do ostatecznej pomyłki, tankujący może zorientować się, że chwycił nie po to paliwo, po które powinien. Jeśli jednak zdarzy się zatankować nieodpowiednią ciecz, w tym przypadku również wszystko zależy od tego, ile wyląduje go w naszym baku.

Jeśli zorientujesz się i powiesz sobie „wlałem diesla do benzyny” – jeszcze nie wszystko stracone. Bak nie jest zatankowany do pełna, a refleksja przyszła jeszcze przed uruchomieniem silnika. W takiej sytuacji pod żadnym pozorem nie uruchamiaj silnika. Nie uzupełniaj też baku benzyną! W ten sposób możesz uniknąć większych uszkodzeń. Konieczne jednak będzie przepłukanie układu paliwowego. Należy również wymienić filtr.

Jeśli zdarzy się, że bezwiednie uruchomimy silnik, musimy liczyć się z konsekwencjami. Te mogą nas naprawdę wiele kosztować. Mowa o możliwości uszkodzenia układu wtryskowego. Co więcej w wyniki spalania stukowego, może dojść do nadtopienia tłoków. W takiej sytuacji konieczne będzie odholowanie samochodu do warsztatu i dokonanie niezbędnych napraw. Dodatkowo, trzeba będzie wyczyścić zbiornik, przepłukać układ paliwowy i pamiętać o wymienia filtra na nowy. To może zabrać dużo czasu i pieniędzy. Możemy zostać pozbawieni samochodu przynajmniej na kilka dni.

Co zrobić, jeśli w baku znajdzie się niewłaściwe paliwo?

Niezależnie od tego, czy zatankujesz paliwo diesla do benzyny czy odwrotnie, sytuacja nie jest jeszcze tragiczna. Zachowaj spokój i pod żadnym pozorem nie uruchamiaj silnika. Aby nie wstrzymywać ruchu, przepchnij swój samochód na bok, z dala od dystrybutora (na stacjach benzynowych zawsze tuż obok znajduje się jakiś parking). Wezwij również pomoc specjalistów. Wlanie benzyny do diesla i oleju napędowego zamiast ołowiowej może nieść za sobą koszmarne skutki. Nic dziwnego, że w pierwszej chwili pomyślisz o zadzwonieniu do ASO. Warto jednak pamiętać, że taka usługa będzie kosztować więcej, niż zaprzyjaźniony mechanik. Jednak w przypadku regularnie serwisowanych samochodów, a szczególnie tych nowych, taki krok może być koniecznością dla utrzymania np. gwarancji. Warto również mieć na uwadze, że sama czynność zatankowania nieodpowiedniego paliwa może pozbawić Cię gwarancji na silnik.

Koszty związane z pomyłką

Jeśli chodzi o koszty, związane z naprawą pomyłki. Za samo odciągnięcie nieodpowiedniego paliwa, niezależnie od tego czy to benzyna wlana do diesel, czy odwrotnie, warsztat skasuje nas za tę czynność, wystawiając rachunek opiewający na kilkaset złotych. Sytuacja stanie się poważniejsza, z koszty wzrosną za to jeśli uruchomiliśmy silnik. Nierzadko zdarza się, że kierowca zorientuje się o swojej pomyłce dopiero po przejechaniu kilkuset metrów lub kilkunastu kilometrów, gdy jednostka napędowa da mu o tym znać. W takiej chwili koszt naprawy wzrośnie do nawet kilku tysięcy złotych.

Jeśli chcesz zaoszczędzić trochę pieniędzy, warto postarać się naprawić sytuację inną drogą. Możesz zrobić to samodzielnie lub zadzwonić do zaprzyjaźnionego warsztatu, przyznając się natychmiast, mówiąc „wlałem benzynę do diesla”. Mechanik opróżni bak, przepłucze zarówno pojemnik, jak i cały przewód paliwowy, a także profilaktycznie wymieni filtr.

Niepokojące sygnały

Benzyna wlana do diesla oraz olej napędowy zamiast bezołowiowej – to częste wyniki roztargnienia kierowców. Zdarza się, że nie zorientują się natychmiast w swojej pomyłce i będą chcieli wznowić swoją podróż. Jak zorientować się, że coś poszło nie tak? Na to nie trzeba będzie długo czekać.

Jeśli wlejemy paliwo do diesla – musimy liczyć się z większymi szkodami, niż będzie to miało miejsce w odwrotnej sytuacji. Gdy w baku wyląduje ropa, może zdarzyć się kilka rzeczy. Nie uruchomimy silnika. To nie będzie jeszcze koniec świata. Być może dzięki temu nie dojdzie do poważnych uszkodzeń. Jeśli dojdzie do rozruchu jednostki napędowej, a w baku jest sporo nieodpowiedniego paliwa, auto i tak niedługo zgaśnie. Jeśli było go na tyle mało, że silnik nie przestanie pracować (załóżmy, że dotankowałeś odrobinę diesla do baku, w którym znajdowała się benzyna), jednostka da o tym znać, pracując dość nierówno. Możesz zauważysz wyraźny spadek mocy, przygasanie, a do tego zacznie więcej palić.

Zatankowanie benzyny do diesla może przynieść nieco poważniejsze reperkusje. Wszystko dlatego, że czujność kierowcy może zostać uśpiona. Benzyna w baku na olej napędowy nie sprawi, że silnik się nie uruchomi. Jak wspomnieliśmy, jej niewielka ilość sprawi, że może spowodować przepalenie diesla i kierowca nie odczuje tego zbyt wielkich konsekwencji, szczególnie jeśli benzyna zmiesza się z większą ilością ON. Jeśli jednak zatankujemy większą ilość… tu również możemy się nie zorientować, że popełniliśmy błąd. Silnik zostanie uruchomiony, a jego praca będzie – jak zawsze –równa. W pewnym momencie jednak dojdzie do całkowitej awarii. Niestety, może zdarzyć się to po przejechaniu nawet kilku kilometrów. Niepokojące jest to, że jeśli w baku znalazło się niewiele benzyny, o zniszczeniach możemy dowiedzieć się nawet po dość długiej podróży. Koszt naprawy takiego silnika będzie już w takiej sytuacji naprawdę wysoki. Jeśli więc zastanawiasz się ile można wlać benzyny do diesla – najbezpieczniej będzie zawsze sięgnąć po pomoc eksperta.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl