Fiat Punto

Szukając ekonomicznego samochodu do miasta nie sposób przeoczyć Fiata Punto. To dobra propozycja dla osób, które nie chcą za bardzo wyróżniać się z tłumu, a jednocześnie zależy im przede wszystkim na walorach użytkowych. Punto obciąży bardzo popularny samochód, który na rynku jest od kilkudziesięciu lat. Może zaoferować przyszłemu kierowcy wiele użytecznych funkcji i świetnie sprawdzi się do jazdy na co dzień.

 Fiat Punto - długa historia

Pierwsze samochody Fiat Punto pojawiły się na rynku w 1993 roku. Niemal od razu ten model podbił serca kierowców i stał się popularny w całej Europie. O tym, że była to dobra konstrukcja świadczy chociażby fakt, że w 1995 roku pojazd otrzymał nagrodę samochodu roku, przyznawaną przez dziennikarzy motoryzacyjnych. Konstrukcja Fiata Punto przez lata była wielokrotnie zmieniana - auto występowało także w wielu odmianach nadwoziowych i z niezliczoną liczbą silników.

Obecnie Punto pierwszej generacji może być traktowane już jak youngtimer i przez wielu miłośników marki faktycznie tak jest. Jeżeli poszukujemy samochodu Fiat Punto jako auta na co dzień lepiej rozejrzeć się za konstrukcjami nowszymi. czyli już z drugiej generacji. Nadal mówimy tu o samochodach zaawansowanych wiekiem, bo dwójka weszła na rynek w 1999 roku. Najbardziej popularna na polskim rynku jest pewnością wersja pięciodrzwiowa. Samochód mimo swoich niewielkich wymiarów zewnętrznych jest bardzo praktyczny i funkcjonalny - bez problemu zmieści czterech dorosłych pasażerów.

Bogata oferta wersji i silników

Odświeżona wersja drugiej generacji Fiata Punto weszła na rynek w 2003 roku. Auto zewnętrznie unowocześniono, zmieniając między nimi wygląd przedniej części nadwozia. Pojawiły się także nowości, jeśli chodzi o ofertę silników, wśród których zadebiutował silnik 1.4 o mocy 95 koni mechanicznych. Poprawiono komputer, by mógł pracować również silnik wysokoprężny. Bardzo udaną konstrukcją był sprawdzony silnik Multijet 1,3 o mocy 70 koni mechanicznych.

Co ciekawe, ten miejski samochód mógł występować także ze skrzynią automatyczną. Punto oferowano z przekładnią CVT- choć na rynku wtórnym znalezienie takiego egzemplarza może graniczyć z cudem.  Rozglądając się za Fiatem Punto drugiej generacji na rynku aut używanych, najlepiej postawić na auta krajowe w najlepszym stanie wizualnym. Najczęściej wybieraną jednostką napędową Punto był motor 1.2, osiągający w zależności od wersji 60 albo 80 koni mechanicznych. Najmocniejsze Punto w gamie to odmiana HGT legitymująca się mocą ponad 130 koni mechanicznych. Wśród diesli oprócz wspomnianego wcześniej motoru 1.3, popularnym wyborem był wolnossący diesel 1.9. Ten motor nie zapewniał włoskiemu maluchowi rewelacyjnej dynamiki, ale odwdzięczył się długowiecznością i relatywnie niskim spalaniem. W ogłoszeniach pojawiają się również motory 1.9 JTD z wtryskiem bezpośrednim.

Niezawodny jak… Fiat Punto?

Auta Fiat Punto to stosunkowo proste i nieskomplikowane konstrukcje, co pozytywnie wpływa na niezawodność samochodu. Nie oznacza to oczywiście, że kierowcy nie muszą liczyć się z żadnymi awariami. Mimo to, na tle dzisiejszych mocno zaawansowanych technicznie i wyposażonych w wiele elektronicznych nowinek samochodów, Fiaty Punto są relatywnie proste w naprawie.  Dobrze pod względem trwałości wypadają benzynowe silniki małego Fiata. Dobrą renomą cieszy się zwłaszcza podstawowy, najmniejszy w ofercie motor, który ma umiarkowany apetyt na paliwo, przeciętne osiągi, a jego obsługa sprowadza się praktycznie do regularnej wymiany materiałów eksploatacyjnych. Niezależnie od wersji silnikowej, psikusy w fiatach Punto może płatać elektronika. Niezbyt odporne na upływ czasu są także połączenia elektryczne - styki w miejscach narażonych na wilgoć mogą zaśniedzieć, a to powoduje występowanie drobnych, acz irytujących usterek.

Samochody Fiat Punto nie słyną także ze zbyt i trwałych układów kierowniczych - awarie tego podzespołu skutkują koniecznością zmiany całej przekładni i nie należą do rzadkości. To z resztą przypadłość znana także z innych modeli Fiata. Bywa, że posłuszeństwa odmawia alternator - niczym nieosłonięta część narażona jest na działanie wody wychlapywanej spod kół w czasie jazdy.  Ryzykowny jest zakup diesli głównie ze względu na ich niepewną historię i często bardzo duże przebiegi.  Większość aut jest już wyeksploatowana, a przyszły użytkownik może narazić się na kosztowne naprawy.

Wybierając samochód Fiat Punto dla siebie sprawdźmy uważnie jak prezentuje się powłoka lakiernicza i czy na nadwoziu nie ma widocznych ognisk korozji.  Rdza to niestety przypadłość w wielu włoskich samochodów z tych lat, a kilkunastoletnie egzemplarze niemal na pewno nie będą wolne od tego problemu. Rdza atakuje zarówno drzwi i nadkola jak i tylną klapę, ale potrafi pojawić się także na progach i elementach konstrukcyjnych. Mocno zaawansowana korozja podwozia to jasny sygnał, że autem nie warto się interesować, gdyż jego naprawa będzie po prostu nieopłacalna.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl