Ogłoszenia:

Brak wyników

Samochody Wartburg – historia marki

Samochody niemieckie kojarzą się z solidnością, dobrą jakością wykonania i zazwyczaj z dobrymi osiągami. Te skojarzenia to zasługa m.in. takich marek jak BMW, Mercedes czy Porsche. Ale przed laty, gdy Niemcy nie były jeszcze zjednoczone, marki samochodów z terenu byłego NRD znacząco odbiegały od konkurencyjnych konstrukcji z Zachodu. Najbardziej znanymi samochodami wschodnich Niemiec był Trabant oraz Wartburg. Ten drugi pozycjonowany był wyżej, był też znacznie większy i lepiej wyposażony.

Samochody osobowe Wartburg – odrobina historii

Początki Wartburga to lata 50-te ubiegłego wieku, i scenariusz podobny do tego, który miał miejsce w przypadku Trabanta. Oba auta powstawały w zakładach, które stworzono w miejscu fabryk istniejących wcześniej, a przejętych przez sowieckie ręce w ramach ich strefy wpływów, po II wojnie światowej. Wartburg nie był zupełnie nową konstrukcją – pierwszy model czerpał garściami z rozwiązań technicznych auta IFA F9. W 1956 roku świat ujrzał model 311, napędzany dwusuwowym silnikiem małej mocy. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że w tamtejszej fabryce, jeszcze przed jej przejęciem przez Sowietów, produkowano czterosuwowe, duże silniki do samochodów BMW. Samochody Wartburg 311 produkowano w kilku wariantach nadwoziowych. Klienci mogli wybierać spośród klasycznego, 4-drzwiowego sedana, 3 i 5-drzwiowego kombi a także pickupa. Były też Wartburgi w wersji cabrio a nawet coupe.  Kilka lat po premierze auto doczekało się modernizacji i jednocześnie zmiany nazwy. Od teraz był o Wartburg 1000, produkowany od 1962 roku. Pod względem technicznym pojazd był sukcesywnie modernizowany – wprowadzono m.in. lepsze zawieszenie, rezygnując z dotychczasowych resorów piórowych na rzecz układu niezależnego. Modernizowano też silnik, który pozostawał dwusuwem, ale o większej mocy. Samochód rozpędzał się do 130 kilometrów na godzinę. Ciekawostką był model RS 1000. Formalnie była to konstrukcja firmy Melkus, ale oparta o podwozie Wartburga. Atrakcyjnie wyglądające sportowe auto posiadało zmodyfikowany silnik, który w najmocniejszych wersjach rozwijał moc 100KM.

Wartburgi w Polsce

Polska była jednym z krajów, do którego trafiały auta wyprodukowane we wschodnich Niemczech. Wartburg konkurował z rodzimymi produkcjami w kraju nad Wisłą, i – szczególnie w porównaniu z produkowaną wówczas Warszawą – prezentował się nowocześniej. Największą popularnością cieszył się u nas późniejszy model tego auta – Wartburg 353, będący gruntownie zmodyfikowaną wersją poprzednika. Zmiany było widać na pierwszy rzut oka. Nowe auto miało nowoczesne na tamte czasy, kanciaste nadwozie, z chromowanymi dodatkami w postaci ramek reflektorów czy atrapy chłodnicy. Niemcy nie zdecydowali się na zmiany w zakresie podwozia auta, które bazowało na modelu 312. Ten sam był również silnik – dwusuwowy o mocy 45 koni mechanicznych.  Samochód Wartburg nowego typu wyróżniał się przestronniejszym wnętrzem, które było też lepiej wykonane. Poważniejsza modernizacja nadeszła w połowie lat 70-tych. We wnętrzu zmieniono wygląd deski rozdzielczej a w kwestii bezpieczeństwa nowością była łamana kolumna kierownicza czy montowane seryjnie pasy bezpieczeństwa. Silnik miał od teraz moc o 5KM wyższą. Niemcy okroili liczbę oferowanych wariantów nadwozia, pozostawiając w ofercie sedana, kombi oraz pickupa. Na kolejną modernizację trzeba było czekać do lat 80-tych. Zmienił się głównie pas przedni samochodu, a we wnętrzu pojawiły się nowe elementy.  Pomimo tych zabiegów auto wciąż wyglądało na przestarzałe. Konstrukcja z lat 50-tych w dużej mierze pozostała taka sama, i na tle aut z Zachodu wyglądała wręcz groteskowo. Mimo wszystko producent nie ograniczał się do dostaw jedynie na rodzimy rynek. Wartburgi eksportowano, nawet do odległych krajów a także państw demokratycznych.

Schyłek i kres Wartburga

Zarówno początek historii Wartburga i Trabanta, jak i jej koniec są do siebie podobne. Producentowi nigdy nie udało się opracować nowej, przstającej do ówczesnych czasów konstrukcji. Były podejmowane próby, powstawały pojazdy koncepcyjne, ale na wprowadzenie ich do seryjnej produkcji brakowało pieniędzy. Pod koniec lat 80-tych los Wartburga był w zasadzie przesądzony. Ostatnią deską ratunku miała być próba modernizacji z wykorzystaniem jednostek napędowych zakupionych od Volkswagena – podobnie jak miało to miejsce w Trabancie. Ostatecznie, pod maskę trafił silnik 1.3 znany z Golfa. Samochody używane Wartburg oferowane w Polsce to najczęściej właśnie te wersje. Zaletą tych samochodów są m.in. osiągi , kultura pracy jednostki napędowej i zużycie paliwa. Produkcja Wartburga została wstrzymana po zjednoczeniu Niemiec. Samochody nie były konkurencyjne względem zachodnich konstrukcji, a sytuacji nie ratował eksport do krajów wschodniej Europy. Dziś samochody Wartburg w ogłoszeniach pojawiają się rzadko. To pojazd dla miłośników strych aut, amatorów odrestaurowywania i wielbicieli klasyków. W codziennym ruchu ulicznym Wartburg nie będzie zawalidrogą, ale mizerny poziom bezpieczeństwa i spartańskie wyposażenie powodują, że trudno uznać to auto za pojazd do rutynowej eksploatacji.

Najpopularniejsze marki samochodów używanych

Samochody Austin Samochody Nysa Samochody Citroen Samochody Oldsmobile Samochody DKW Samochody Chevrolet Samochody Bugatti Samochody Rover Samochody Inna Samochody Volkswagen Samochody Buick Samochody Gonow Samochody Seat Samochody TVR Samochody Mercedes Samochody Aeon Samochody Lancia Samochody Zaporożec Samochody Luaz Samochody Comarth

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl