Samochody Ssangyong – historia marki

Samochody południowokoreańskie obecnie kojarzą się przede wszystkim z takimi markami jak KIA czy Hyundai. Nieco w cieniu pozostaje Ssangyong – marka na polskim rynku obecna, choć nie tak znana. Co ma do zaoferowania?

Koreański Mercedes?

Początki firmy mają związek z amerykańską armią, na zlecenie której produkowano auta terenowe. W ofercie pojawiły się później auta dostawcze a nawet autobusy. Ale na pierwsze samochody osobowe Ssangyong trzeba było poczekać ładnych parę lat – w 1983 roku debiutuje znany do dziś model Korando, pierwotnie będący zmodyfikowanym wariantem Jeepa CJ. Jednak dopiero jego druga generacja zaistniała szerzej na rynku, zwłaszcza poza Koreą Południową. Auto „ucywilizowano” i znacznie unowocześniono. Nadwozie zachowało cechy rasowej terenówki, ale stało się bardziej tak popularnym obecnie SUV-em.  A była to połowa lat 90-tych, kilka lat po przejęciu części udziałów przez niemiecki koncern Daimler-Benz. Samochody  Ssangyong nie stały się rzecz jasna zamiennikami dla produktów ze Sttutgartu, ale w wielu modelach można było później zauważyć wpływ niemieckiej myśli technicznej – głównie za sprawą wspólnych podzespołów.

Marka na zakręcie

Historia Ssangyonga nie jest usłana różami – firma kilka razy była na zakręcie i nawet w ostatnich latach kłopoty finansowe nie były rzadkością. W 1997 roku spod skrzydeł Mercedesa Ssangyong przeszedł w objęcia Daewoo. W latach 90-tych koncern ten imponował tempem rozwoju i agresywną polityką w kwestiach ekspansji. Na trzy lata nazwa Ssangyong została zastąpiona przez logo Daewoo, które u progu nowego millenium samo popadło w tarapaty i ostatecznie ogłosiło upadłość. Ssangyong wrócił do swojej nazwy a niedługo potem stał się częścią chińskiego koncernu. Już w 2009 roku marka miała jednak ogromne długi i po raz kolejny stanęła przed widmem bankructwa. Znalazł się jednak nowy inwestor w postaci indyjskiego koncernu i firma wreszcie stanęła na nogi. Kłopoty wróciły wraz z nadejściem pandemii COVID-19. Marka po raz kolejny zmieniła właściciela – tym razem na południowokoreańskie przedsiębiorstwo produkujące autobusy i samochody dostawcze. Przyszłością mają być auta całkowicie elektryczne.

Duże i oryginalne

Samochody używane Ssangyong wyróżniają się stylistyką – dla jednych jest ona nie do przyjęcia, dla drugich – stanowi znak rozpoznawczy firmy i powoduje, że auta mają swój niepowtarzalny charakter. Poza wspomnianym wcześniej modelem Korando, ważną konstrukcją dla marki był także Musso. Ten duży SUV produkowany był do 2005 roku i zbierał bardzo pozytywne oceny kierowców. Samochód, na tle innych SUV-ów wyróżnia się ponadprzeciętnymi właściwościami terenowymi. Niebanalna stylistyka wyróżnia za to model Rodius, głównie za sprawą tylnej części nadwozia. Auto zajmowało czołowe miejsca w rankingach najbrzydszych konstrukcji, ale pod względem mechanicznym to udany model z obszernym wnętrzem. Ten minivan mógł zabrać na pokład nawet 11 pasażerów – tak skonfigurowane były egzemplarze na ryki azjatyckie. Samochody używane Ssangyong spotykane w Polsce mają standardowe, 7-osobowe nadwozie. W 2013 roku zaprezentowano drugą generację Rodiusa, która nie szokowała już wyglądem. Auto technicznie jest mocno spokrewnione z poprzednikiem, ale z zewnątrz różni się znacząco – zniknęła m.in. kontrowersyjna stylistyka tylnej części nadwozia.

I znów ten Mercedes…

Mówiąc o marce Ssangyong nie sposób nie wspomnieć o modelu Chairman. Luksusowa limuzyna już na pierwszy rzut oka przywodzi na myśl flagowego Mercedesa i nie jest to przypadek – auto powstało przy współpracy z niemieckim producentem i zbudowano je na platformie Mercedesa W124. Co ciekawe, nie był to tylko epizod w historii marki. Chairman pozostawał w ofercie do 2017 roku, mając dwie generacje i kilka liftingów. Auto było oferowane w Europie, w tym w Polsce. W naszym kraju powstała nawet niewielka partia tych aut – były to czasy, gdy Ssangyong znajdował się pod zwierzchnictwem Daewoo i to właśnie znaczki tej marki umieszczano na samochodach. Na rynkach azjatyckich luksusowa limuzyna była oferowana przez równo 20 lat. Po zaprzestaniu produkcji firma skupiła się na bardziej dochodowych SUV-ach. Często spotykanym w Polsce modelem jest za to Rexton. Ten SUV klasy średniej zadebiutował w 2001 roku a po 16 latach doczekał się następcy w postaci całkowicie nowej konstrukcji. To jeden z zaledwie kilku wciąż produkowanych modeli firmy. Spore nadzieje firma wiązała także z wprowadzonym w 2015 roku modelem Tivoli. Ten miejski crossover był odpowiedzią na współczesne rynkowe trendy. Jest to zarazem pierwszy w historii marki model tego segmentu. Auto konkuruje z takimi europejskimi odpowiednikami jak Fiat 500X, Volkswagen T-Roc czy Nissan Juke. Przyszłością, podobnie jak u innych producentów mają być auta elektryczne. Firma poczyniła już pierwsze kroki w tym kierunku, prezentując w 2021 roku elektrycznego Korando nazwanego e-Motion. Zasięg auta, deklarowany przez producenta to 350 kilometrów, a silniki dysponują mocą 191 koni mechanicznych.

Najpopularniejsze marki samochodów używanych

Samochody Saab Samochody AC Cars Samochody LDV Samochody Bentley Samochody Iveco Samochody De Lorean Samochody Artega Samochody Jeep Samochody Galloper Samochody Yugo Samochody Austin Samochody Nysa Samochody Citroen Samochody Oldsmobile Samochody DKW Samochody Chevrolet Samochody Bugatti Samochody Rover Samochody Inna Samochody Volkswagen

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl