Ogłoszenia:

Brak wyników

Skoda Fabia – samochód na każdą okazję

Jeden z najpopularniejszych samochodów na polskich drogach i bestseller czeskiego producenta. Skoda Fabia obecna jest na rynku od ponad 20 lat. Cieszy się uznaniem wśród kierowców i nie ma się czemu dziwić – kompaktowe auto ma wiele zalet, a do tego zawsze wyróżniało się przystępną ceną. O 2021 roku produkowana jest najnowsza, czwarta generacja modelu, ale trzy poprzednie wciąż cieszą się niesłabnącą popularnością na rynku wtórnym.

Tani, prosty samochód do miasta

Pierwsza odsłona Fabii pojawiła się na rynku w 1999 roku i niemal natychmiast okazała się przebojem. Samochód pozbawiony był stylistycznych fajerwerków czy nietuzinkowych rozwiązań, ale w zamian oferował wysoki, jak na tę klasę, poziom komfortu i sprawdzone podzespoły techniczne ze stajni Volkswagena. To, co od zawsze wyróżniało samochody Skody, to mnogość wersji i wariantów a także możliwość konfiguracji według własnych potrzeb. To sprawia, że po latach, na rynku wtórnym znaleźć można ciekawe egzemplarze – w oryginalnych kolorach lub z mocnym silnikiem. Jak zmieniała się Skoda Fabia z generacji na generację?

Skoda Fabia – pierwsza odsłona

Fabię zaprezentowano jako model zastępujący w gamie archaiczną już wtedy Felicję. Oba samochody dzieliła technologiczna przepaść, a Fabia I generacji z mechanicznego punktu widzenia jest mocno spokrewniona z Volkswagenem Polo czy Seatem Ibizą. Mała Skoda oferowana była jako czterodrzwiowy hatchback, sedan, a także praktyczne kombi. Imponująco wygląda paleta silników - gamę otwiera zaledwie litrowy, benzynowy silnik o mocy wynoszącej 50KM. Na rynku wtórym nie jest to często spotykany motor – by on oferowany jedynie w dwóch pierwszych latach produkcji Fabii i został zastąpiony nowocześniejszą jednostką 1.2 MPI o nieco większej mocy.

Silniki 1.2 – zarówno MPI jak i 8 i 12 zaworowe HTP były najczęściej wybierane przez klientów, stąd ich duża podaż w ogłoszeniach. Szukając napędu, który zapewni nieco lepszą dynamikę możemy rozejrzeć się za wersją 1.4, która w odmianie 16V oferowała moc nawet powyżej 100 KM. Najmocniejszym motorem benzynowym było volkswagenowskie, ośmiozaworowe 2.0, osiągające 116 i 120 koni mechanicznych. Auta Skoda Fabia z tym silnikiem nie była mistrzem sprintu do „setki”, ale duża pojemność przekładała się na wysoki moment obrotowy i dobrą elastyczność.

 

Szukając Fabii I generacji warto wziąć pod uwagę diesle. Dwie dekady temu, małe auto z silnikiem wysokoprężnym nie było czymś niezwykłym, stąd w Skodzie znajdziemy silniki TDI w kilku odmianach. Do wyboru mamy 3-cylindrowy motor 1.4 w trzech poziomach mocy, wolnossące 1.9, a także kultowe już 1.9 TDI, osiągające nawet 130KM. Dobrze utrzymane egzemplarze mogą odwdzięczyć się wysoką niezawodnością, choć należy mieć na uwadze, że auta z początku produkcji mają już ponad 20 lat, dlatego też ich przebiegi będą najczęściej bardzo duże. Zwłaszcza, jeśli zdecydujemy się na odmianę kombi z silnikiem diesla. Niemniej jednak zadbane, serwisowane 1.9TDI nie powinno sprawiać większych problemów, a koszty ewentualnych napraw nie będą wygórowane. Nie ma też problemu z dostępnością części zamiennych, w tym oryginalnych. Spośród silników benzynowych warto rozglądać się za wersją 1.2 HTP 12V a także 2.0 – ten ostatni silnik nie posiada nowoczesnych rozwiązań technicznych mogących przysparzać problemów w trakcie eksploatacji. Ale coś za coś – samochody Skoda Fabia z tym silnikiem charakteryzuje się dużym apetytem na paliwo.

Fabia numer 2 – nowszy model

Kierowcy poszukujący młodszego samochodu, wyposażonego w nowocześniejsze rozwiązania chętniej wybierają zmodernizowaną Fabię, produkowaną od 2007 roku. Pojazd z zewnątrz znacząco różni się od poprzednika, a co najważniejsze, zmieniły się, na korzyść, wymiary zewnętrzne. Fabia drugiej generacji jest przestronnym hatchbackiem i funkcjonalnym kombi. Od 2010 roku produkowana była wersja po faceliftingu, wyposażona w nowocześniejsze silniki.

W odróżnieniu od „jedynki” w nowszej Fabii mamy do wyboru m.in. motor 1.2 TSI o mocy 105 KM czy 1.4 TSI rozwijający 180 KM. Wśród diesli pojawiły się silniki oparte na wtrysku w technologii Common Rail i wyposażone w filtr DPF. Warto wziąć to pod uwagę szukając samochodu dla siebie. Fabię można również spotkać ze skrzynią automatyczną DSG. Długa jest też lista opcjonalnego wyposażenia, a na rynku wtórnym nie brakuje bogatych wersji sprowadzonych np. z Niemiec.

Fabia z wyższej półki

Trzecia generacja Fabii to wciąż atrakcyjnie wyglądające i „świeże” auto, które na rynku pojawiło się w 2014 roku. Na liście dodatków – poza skórzaną tapicerką i klimatyzacją automatyczną pojawiły się także reflektory full LED. Odświeżono także paletę silników, z której wypadło sporo diesli. Jedyny motor wysokoprężny to 3-cylindrowe 1.4 TDI. Na rynku aut używanych Fabie z tym silnikiem to w większości odmiany kombi po flotach. Dominują motory benzynowe na czele z 1.0 TSI. Szukający mocniejszych doznań muszą zadowolić się 125-konną odmianą 1.4.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl