Renault Scenic

Nie ma drugiego takiego auta, które wyznaczyłoby nowy trend i na lata stało się liderem swojego segmentu. Renault Scenic odegrało bardzo ważną rolę w portfolio Renault, a teraz jego czas zdaje się dobiegać końca. Z drugiej strony – na rynku aut używanych jest mnóstwo pojazdów w dobrym stanie co sprawia, że warto przyjrzeć się tym autom z bliska.

Prawdziwie rodzinny samochód, czyli pierwsze wcielenie Renault Scenic

Był rok 1999, kiedy Renault po raz pierwszy zaprezentowało model Scenic – wtedy jeszcze jako odmianę modelu Megane. Auto nieco wyprzedzało swoją epokę i zapoczątkowało modę na kompaktowe minivany. Samochody Renault Scenic szybko stały się sprzedażowym hitem – auto zdobyło tytuł samochodu roku 1997. Po latach, model wciąż ma wiele zalet i może być funkcjonalnym samochodem na rodzinny wypad. Trzeba jednak pamiętać, że najstarsze egzemplarze mają ponad 20 lat. Takich ofert raczej nie znajdziemy w serwisach ogłoszeniowych.

Ciekawostką może być odmiana RX4, produkowana w latach 2000-2003. Auto wyróżniało się większym prześwitem, napędem na 4 koła i pakietem stylistycznym, przez co dziś można by uznać je za crossovera.

Pierwsza generacja minivana Renault znika już z ogłoszeń. Dużo większy wybór mamy w przypadku nowszej odmiany, wprowadzonej na rynek w 2003 roku. Auta Renault Scenic w tej odsłonie wciąż wyglądają atrakcyjnie, a oryginalna stylistyka wolno się starzeje.

Renault Scenic – zaglądamy do środka

Największą zaletą Scenica niezależnie od generacji jest przestrzeń w środku. Auto jest idealnym wyborem nawet dla dużej rodziny, zwłaszcza w odmianie Grand. Ta wersja charakteryzowała się siedmioosobowym wnętrzem i na rynku wtórnym nie jest rzadkością. Mówiąc o wnętrzu Scenica trzeba mieć także na uwadze, że materiały wykończeniowe użyte przez producenta nie najlepiej zniosły próbę czasu. Skrzypienie plastików we francuskich autach urosło już niemal do rozmiarów legendy, nie sposób także nie zauważyć łuszczących się elementów. Po stronie plusów trzeba jednak zapisać ciekawy design, który w momencie premiery szokował, a dziś nikogo już nie dziwi, choć przesiadając się z aut niemieckich czy japońskich konieczna będzie chwila na przyzwyczajenie.

Renault Scenic występuje często w bardzo bogatych wersjach wyposażeniowych – między innymi z automatyczną klimatyzacją czy skórzaną tapicerką. Oferty są kuszące cenowo, ale niestety nie ma nic za darmo. Elektronika w starszych „francuzach” bywa kapryśna i nawet bogato wyposażone samochody Renault Scenic mogą borykać się z wieloma przypadłościami. Usterki nie zawsze są poważne, ale często bardzo irytujące, a całkowite wyeliminowanie sporej liczby takich drobnostek w praktyce okazuje się niemożliwe. Jeżeli z tym się pogodzimy, to w zamian Scenic zaoferuje nam ponadprzeciętny komfort podróży i równie wysoką funkcjonalność.

Słabe punkty francuskiego vana

Renault Scenic drugiej i trzeciej generacji nie uchodzą za samochody ponadprzeciętnie trwałe. Opinie kierowców o tym modelu są podzielone. Wiele krytycznych głosów dotyczy wspomnianych już defektów ze strony pokładowej elektroniki. To przekłada się na spory spadek wartości, co dla osoby szukającej auta z drugiej ręki jest dobrą informacją, bo stosunkowo młodego i przestronnego minivana można kupić już za kilkanaście tysięcy złotych. Niezbyt dobre wrażenie to zasługa także silników w jakie były wyposażone auta Renault Scenic. Szczególnie dotyczy to bardzo popularnej jednostki 1.5 dCi, który potrafi przysporzyć wielu problemów w czasie eksploatacji. Kłopoty dotyczą na przykład wtryskiwaczy czy słynnego już problemu z obracającymi się panewkami. Kupując auto warto zapytać, czy samochód ma już naprawę tego typu za sobą. Podobnie sprawa się ma z większym silnikiem 1.9 dCi– tam oprócz panewek warto zwrócić uwagę na stan turbosprężarki, która również potrafi odmówić posłuszeństwa. Lepiej pod względem awaryjności wypadają odmiany 1.6 dCi i 2.0 dCi – to w przypadku diesli. Nieźle radzą sobie także jednostki benzynowe, choć one na rynku wtórnym nie występują zbyt ciężko. Jeżeli szukamy Scenica z motorem benzynowym, warto rozejrzeć się za nowocześniejszymi konstrukcjami z rodziny TCe.

Renault Scenic – sytuacja na rynku

Poza pierwszą generacją każda kolejna jest szeroko reprezentowana w serwisach ogłoszeniowych. W zalewie ofert nie łatwo będzie o znalezienie zadbanego i dobrze utrzymanego egzemplarza, ale na naszą korzyść przemawia to, że samochody Renault Scenic mają relatywnie niskie ceny, co pozwala w założonym budżecie kupić względnie świeży model. To dobry czas na zakup samochodu tego typu, ponieważ minivany znikają z rynku. Najnowsza, czwarta generacja Renault Scenic formalnie jest już crossoverem – zatem dla osób, które szukają bezkompromisowej użyteczności i funkcjonalności nie będzie to już najlepszy wybór.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl