Peugeot 206 jeden z największych bestsellerów francuskiego producenta i model, który wywrócił do góry nogami rynek małych samochodów miejskich w Europie. 206 zadebiutowała na rynku 1998 roku i nie miała łatwego zadania, bo zastępowała w gamie legendarnego Peugeota 205, który był udaną konstrukcją i święcił sprzedażowe sukcesy. Jak okazało się po latach 206-tka była pod tym względem jeszcze lepsza, a jej sukces zapewnił Peugeotowi renomę na świecie. Tym co przede wszystkim wyróżniało małego Peugeota była odważna stylistyka - jak na tamte czasy, czyli końcówkę lat 90-tych można wręcz powiedzieć, że była rewolucyjna. Nawet dziś kilkadziesiąt lat po premierze ten samochód nie wygląda przestarzale i może się podobać. Pod względem technicznym Peugeot 206 nie odróżniał się już tak znacząco. Wiele rozwiązań zapożyczono z poprzednika – między innymi elementy zawieszenia czy napędu. 206-tka była jednak przez lata modernizowana i modele poliftingowe mają już nowocześniejsze silniki i bogatsze wyposażenie.
Podstawowym źródłem napędu są benzynowe silniki, bez żadnych fajerwerków w postaci na przykład turbodoładowania. Żadna z wersji nie rozpieszcza osiągami, poza rzadko występującymi odmianami GTi i RC. Najczęściej spotykamy benzynowy motor 1.1 rozwijający moc 60 koni mechanicznych lub 1.4 w kilku wariantach, z których najmocniejszy osiąga 88 koni. Trafiają się także duże jak na takie auto silniki 1.6 – odmiana 16-sto zaworowa rozwija moc aż 110 koni mechanicznych. Mały Peugeot mógł być wyposażony również w silnik diesla. Dwie dekady temu takie połączenie było czymś zupełnie naturalnym. kierowcy mieli do wyboru albo niezbyt nowoczesne wolnossące 1.9 D albo nowocześniejsze silniki z rodziny HDi. Najmocniejszy Peugeot 206 z dieslem legitymuje się mocą 109 koni mechanicznych.
Samochody Peugeot 206 występują w kilku wariantach nadwozia, a producent zdecydował się między innymi na wypuszczenie wersji kombi oznaczanej jako SW. Ten wariant dobrze przyjął się na rynku i był chętnie wybierany przez osoby, które potrzebowały małego, a jednocześnie pakownego auta. Podstawą był dwu- albo trzy- drzwiowy hatchback, a ciekawą propozycję stanowił model ze składanym dachem, czyli Peugeot 206 CC.
Na niektórych rynkach spotkać można było również wersję sedan. Przez 11 lat produkcji auto przechodziło tylko niewielkie modyfikacje. W 2003 roku w ramach liftingu zmieniono między innymi kształt przednich reflektorów, tylnych lamp czy zderzaków. Takie odświeżenie nie zmieniło jednak wizerunku małego Peugeota. Jeśli chodzi o wnętrze – nie ulegało ono większym przeobrażeniom, a zdaniem krytyków jego design nie był aż tak śmiały jak w przypadku zewnętrznej części nadwozia. Z punktu widzenia użytkownika większe znaczenie mają materiały użyte do produkcji, a także jakość montażu. Te kwestie w przypadku 206-tki nie wypadają jednak najlepiej. Kiepskie plastiki były wytykane przez dziennikarzy motoryzacyjnych od momentu debiutu modelu.
Nie tylko stylistyka jest mocnym punktem mieszczucha od Peugeota. Francuskie auto dobrze wypada pod względem niezawodności i ogólnej trwałości. W wielu zestawieniach polecane jest jako jedno z najlepszych aut miejskich, a wśród atutów wymienia się na przykład dobrze zestrojony układ jezdny. Mówiąc o zawieszeniu trzeba wspomnieć o typowej przypadłości samochodów francuskich z tamtych lat, czyli zużywającej się belce skrętnej w tylnym zawieszeniu. Na szczęście naprawa nie jest przesadnie droga ani skomplikowana.
Po stronie plusów Peugoeta 206 trzeba zapisać także dobre zabezpieczenia antykorozyjne. Nawet egzemplarze z wczesnych lat produkcji – o ile nie były niedbale naprawiane po kolizji – nie powinny rdzewieć. Jeśli chodzi o jednostki napędowe – większość z nich jest godna polecenia. Producent oferował szeroką paletę jednostek, co znajduje odbicie na rynku aut używanych. W ogłoszeniach przeważają silniki benzynowe – żaden z nich nie cierpi na poważniejsze dolegliwości. W silnikach z serii TU bywa, że wymiany wymaga uszczelka pod głowicą. Z kolei diesle nie mają problemów z osprzętem, a we wszystkich motorach może pojawiać się wyciek oleju. Zadbane auto dobrze jednak znosi nawet długoletnią eksploatację, a co najważniejsze koszty serwisowania nie są wysokie.
Samochody Peugeot 206 produkowano aż do 2009 roku, stąd nawet dziś nie ma większego problemu z dostępnością części zamiennych. Osobom, którym bardzo podoba się stylistyka 206-stki, a jednocześnie chcą jeździć jak najmłodszy autem – ciekawą opcją może być wybór wersji z plusem. 206 +było modelem, który oferowano już po oficjalnym zakończeniu produkcji modelu auta Peugeot 206. Ogólnie rzecz ujmując sytuacja rynkowa jest bardzo dobra, ofert jest sporo, w tym także samochodów krajowych.