Opel Astra II

Opel Astra to samochód klasy kompaktowej, który był produkowany od 1991 roku. W 2021 roku światło dzienne ujrzała już jego szósta generacja. Nigdy specjalnie nie zachwycał swoją stylistyką, ale doceniano jego kompaktowość i klasyczne rozwiązania. Co ciekawe, sama nazwa „Astra” nigdy nie była pomysłem Opla, a jedynie zapożyczeniem od siostrzanej firmy Vauxhall. Dopiero po zjednoczeniu obu firm pod marką koncernu General Motors ujednolicono nazwy obu spółek, zmieniając nazwy kilku innym modelom samochodów, tak by wszystko do siebie pasowało.

Auta Opel Astra II – zacznijmy od początku

Pierwsza wersja pojazdu, została zaprezentowana w 1991 roku we Frankfurcie. Wydarzenie odbiło się sporym echem, bo Astra od początku była zapowiadana jako model wyjątkowy, nad którym pracowało wielu inżynierów i projektantów. Wersje hatchback i kombi Opla Astry były od początku dostępne dla klientów, a dwa lata później gamę uzupełniono o nadwozie cabrio z brezentowym dachem. Opel Astra pierwszej generacji przeszedł po trzech latach od wypuszczenia na rynek pewną modyfikację. Zmieniono między innymi atrapę chłodnicy, kolor kierunkowskazów czy wzór lusterek i tapicerki. Zmiana dotknęła także nazewnictwo auta – z Astry I przeszła do Astry G, a następnie do Astry Classic.

Wyposażenie

Również w przypadku wyposażenia Opel Astra zmieniał się na przestrzeni lat. Kupując taki model mogliśmy liczyć na dwie poduszki powietrzne, system wspomagania kierownicy oraz ABS, elektryczne szyby i lusterka, a także klimatyzację i elektrycznie sterowany dach w wersji Style. Standardowe wyposażenie Astry Classic obejmowało immobilizer i katalizator. W zależności od wybranej wersji w skład opcji wchodził też centralny zamek, lakier metalizowany, obrotomierz czy regulacja fotela, na którym siedzi kierowca. Ciekawostką była również sportowa odmiana Astry tej generacji, która sprzedawana była w latach 1992- 1995. Początkowo wyłącznie z silnikami 2.0 – 8v oraz 16v, a pod koniec pojawił się też silnik1.8 16v o mocy 125 koni mechanicznych. Po liftingu w 1995 roku wersje GSi sprzedawano z silnikiem 2.0 16v Ecotec. W wersji GSi mogliśmy liczyć na wspomaganie kierownicy, ABS, ETC, sportowe siedzenia, i tylne hamulce tarczowo-bębnowe.

Auta Opel Astra II

Samochody Opel Astra II pojawiły się po raz pierwszy na rynku w 1998 roku, a prezentacja nastąpiła rok wcześniej w salonie samochodowym we Frankfurcie. Co ciekawe, w tym samym czasie prezentowano także Opla Zafirę, różniącego się właściwie wyłącznie nadwoziem, opartego na tych samych podzespołach. Astra II była wówczas oznaczana fabrycznie literą G. Od 2003 roku można było spotkać Astrę Classic II w kilku wersjach nadwoziowych:
  • Sedan;
  • Pięciodrzwiowy hatchback;
  • Kombi;
Opel Astra II zajął drugie miejsce w plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1999, co z pewnością można uznać za spory sukces. Wyposażenie tego modelu zależy oczywiście od różnych wersji, natomiast standardowo obejmuje:
  • Dwie poduszki powietrzne;
  • Wspomaganie kierownicy;
  • EBD;
  • Immobilizer;
Dodatkowo w opcjach możemy dobrać:
  • Klimatyzację (elektroniczną lub manualną do wyboru);
  • Elektrycznie sterowane lusterka;
  • Radio;
  • Komputer pokładowy i nawigację;
  • Opcję szyberdachu;
  • ABS;
  • ESP;
  • Boczne poduszki powietrzne;
  • Tapicerkę ze skóry;
  • Reflektory ksenonowe.
Na rynku Astra rywalizowała z takimi samochodami jak Volkswagen Golf czy Ford Focus. Kompaktowy Opel nie zaskakiwał wymiarami. Długość nadwozia to 410 centymetrów w odmianie hatchback i 428 cm w kombi. Szerokość we wszystkich wersjach jest taka sama – 1,7 metra a wysokość – 145 cm. Astra dysponowała bagażnikiem przeciętnej wielkości – 370 litrów w najpopularniejszej odmianie. Więcej ładunku zabierało praktyczne kombi – od 480 do nawet 1500 litrów.

Samochody Opel Astra II – silniki

Jak najpopularniejszego kompakta przystało, Astra II oferowana była z wieloma jednostkami napędowymi do wyboru. Na przestrzeni lat produkcji, oferowano łącznie kilkanaście różnych jednostek napędowych – zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. Wśród tych pierwszych, bazową była odmiana 1.2 o mocy 65 koni mechanicznych. Po modernizacji silnik ten wzmocniono do 75 KM. Oprócz tego oferowano jednostkę 1.4 o mocy 90 KM, zarówno w wersji Twinport, jak i zwykłej. Mocniejsze Astry to np. 1,8 – litrowa benzyna rozwijająca 116 a następnie 125 koni mechanicznych czy motor 2.0, legitymujący się mocą 136 KM. Dalej był jeszcze większy silnik 2.2 o mocy 147KM, a na szczycie oferty były jednostki zarezerwowane dla odmiany OPC. Najpierw był to silnik 2.0 rozwijający moc 160 KM. Po modernizacji, w 2002 roku, Astra OPC oddawała kierowcy do dyspozycji równo 200 koni z doładowanego silnika 2.0. W kwestii diesli potencjalni klienci również mieli sporo możliwości do wyboru. Bazę stanowił silnik 1,7 produkcji Isuzu. Nie uchodzi on za dynamiczną jednostkę – moc 68 koni mechanicznych oznacza konieczność raczej powolnego pokonywania kilometrów. Lepszym wyborem w dzisiejszych realiach drogowych będzie nowocześniejsza odmiana CDTI, rozwijająca przyzwoite 80KM. Podobną dynamikę zapewnia 2-litrowy diesel bez doładowania, ale subiektywne wrażenia z jazdy przemawiają na korzyść mniejszej jednostki z turbo. W Astrze drugiej generacji nie uświadczymy naprawdę mocnych silników zasilanych olejem napędowym. Paleta diesli kończy się na wersji 2.2 DTI o mocy 125KM. Warto wspomnieć, że konkurencja na tym polu oferowała więcej – w podobnym czasie na rynku dostępny był np. Volkswagen Golf IV z 1,9-litrowym TDI o mocach 130 a nawet 150 koni mechanicznych.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl