Ogłoszenia:

Brak wyników

Mazda 323

Kiedyś jeden z najpopularniejszych samochodów kompaktowych japońskiego producenta, dziś pretendent do miana klasyka. Mazda 323 to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli tej marki w historii. Nic w tym dziwnego, jeżeli spojrzymy jego rynkowy staż, wynoszący kilkadziesiąt lat. Pierwszą generacje zaprezentowano bowiem w 1977 roku. Samochód był wówczas popularny na rynku amerykańskim, bardziej niż w Europie. Na Starym Kontynencie kompaktowa Mazda 323 stała się bardziej rozpoznawalna za sprawą drugiej generacji, oferowanej do połowy lat osiemdziesiątych. Jeszcze całkiem niedawno na ulicach polskich miast można było spotkać pojedyncze egzemplarze trzeciej odsłony Mazdy 323, produkowanej do 1989 roku. Kolejnym udanym wcieleniem modelu była generacja numer cztery, wytwarzana w latach dziewięćdziesiątych. Do dziś samochody Mazda 323 z tych lat można jeszcze spotkać w ogłoszeniach, choć jest to już wymierający gatunek.

Auta Mazda 323 – czasy współczesne

Osoby rozważające zakup kompaktowej Mazdy, poszukiwania mogą zawęzić do ostatnich dwóch generacji tego modelu – piątej i szóstej. Ta pierwsza oznaczona jako 323 BA debiutowała w roku 1994. Oferowano łącznie cztery wersje nadwoziowe, na czele z trzydrzwiowym hatchbackiem. Do tego dochodził czterodrzwiowy sedan, pięciodrzwiowy fastback i usportowiona wersja, czyli trzydrzwiowe coupe. Jak na segment kompaktów przystało długość samochodu nieznacznie przekraczała 4 metry. Dokładnie było to 403 centymetry Mazdy 323 C, a najpopularniejszy wariant, czyli 323 F mierzył 424 centymetry. Przyzwoita była również szerokość nadwozia, wynosząca 1,7 metra. Model 323 F przestronność wnętrza zawdzięczał sporemu rozstawowi osi, wynoszącemu 260 centymetrów. Możliwości transportowe nigdy nie należały do mocnych stron modelu. Największą pojemnością mógł pochwalić się bagażnik odmiany 323 S, mieszczący 427 litrów. Konstrukcja samochodu wielokrotnie przechodziła modyfikacje – pierwszą już na początku 1997 roku. Zmieniał się między innymi wystrój wnętrza i dostępne jednostki napędowe. Samochody Mazda 323 na przestrzeni lat produkcji były oferowane w wielu odmianach na lokalnych rynkach, na przykład pod nazwą Mazda Lantis oferowana była w Japonii wersja pięciodrzwiowa. Ten sam samochód w Południowej Ameryce nosił nazwę Mazda Allegro, a w Europie dobrze znane oznaczenie 323 F. Sedana można było kupić tylko na rodzimym rynku japońskim. Europejskie wersje modelu różniły się od tych azjatyckich między innymi płytą podłogową, użytą do produkcji pojazdu. Charakterystyczne dla regionu sprzedaży były także jednostki napędowe czy układ przeniesienia napędu. Na przykład wersja z napędem na cztery koła oferowana była wyłącznie poza Europą.

Mazda 323 – ostatnie wcielenie

Najnowszą propozycją dla osób szukających Mazdy 323 jest generacja BJ, produkowana od 1998 roku. Model ten był ewolucją wcześniejszej konstrukcji i występował w dwóch wersjach nadwoziowych. To pięciodrzwiowy hatchback i czterodrzwiowy sedan. Ale i tu nie wszystko było takie proste, gdyż Japończycy jednocześnie wytwarzali jeszcze trzydrzwiową odmianę o oznaczeniu P, oferowaną w latach 1997-2001. Lifting ostatniej generacji Mazdy 323 przeprowadzono w 2001 roku. Był to już schyłek produkcji samochodu, ale zmiany były dość gruntowne i objęły zarówno wnętrze, jak i elementy nadwozia na zewnątrz. Samochód dzięki temu zyskał nieco nowocześniejszy wygląd i upodobnił się do pozostałych modeli z ówczesnej gamy japońskiego producenta. Warto wspomnieć, że kolejna kuracja odmładzająca miała miejsce w 2002 roku, kiedy to zmieniono kształt przednich reflektorów, w ofercie pojawiły się nowe kolory nadwozia i materiały wykończeniowe wnętrza. Rok 2003 był ostatnim, w którym wytwarzano model 323. Po ponad ćwierć wieku jego miejsce zajęła Mazda 3, produkowana do dnia dzisiejszego.

Auta Mazda 323 – silniki i napęd

Dwadzieścia sześć lat produkcji i sześć generacji modelu przekłada się na pokaźną liczbę oferowanych jednostek napędowych i układów przeniesienia napędu. Ograniczając się do dwóch ostatnich wcieleń modelu, warto wspomnieć o silnikach, które były oferowane na rynku europejskim. W odmianie BA bazową jednostką była ta o pojemności 1.3 litra i mocy 73 koni mechanicznych. Nowocześniejsza i większa była jednostka 1.5 rozwijająca niespełna 90 koni mechanicznych, ale paleta była znacznie bogatsza, kończąc się na motorze V6, rozwijającym 144 konie mechaniczne. W czasie czterech lat produkcji samochodu oferowano dwa diesle. Początkowo mniejszego 1.7 o mocy 82 koni mechanicznych, następnie o pojemności 2 litrów. W ostatniej produkowanej generacji kompaktowej Mazdy oferowano z kolei pięć jednostek benzynowych i trzy diesle. Podstawa to silniki benzynowe: 1.3 – 73 konie mechaniczne i 1.5 – 88 koni mechanicznych. Wszystkie miały cztery cylindry i nie posiadały doładowania. Najmocniejszym, choć rzadko spotykanym był dwulitrowy silnik rozwijający 130 koni mechanicznych. Jeśli chodzi o diesle – wszystkie miały pojemności dwóch litrów. Wolnossąca wersja generowała 71 koni mechanicznych, a wersje doładowane występowały w dwóch wariantach – 90- i 100-konnej.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl