Samochody Isuzu – historia marki
Samochody Isuzu w Polsce nie zdobyły nigdy wielkiej popularności, choć to dopracowane i ciekawe konstrukcje, posiadające wiele unikalnych właściwości. Japoński producent aktynie działa na rynku pod dziś dzień, a jego historia jest bardzo bogata.
Jedna z najstarszych marek samochodów
Początki Isuzu sięgają lat 30-stych ubiegłego wieku, co czyni markę jedną z najstarszych - nie tylko w Japonii. Firma w swojej historii produkowała auta osobowe, dostawcze, ciężarowe a także autobusy. Ponadto Isuzu to ceniony dostawca gotowych rozwiązań dla branży samochodowej – np. gotowych silników, które montowane były w wielu popularnych modelach aut różnych producentów.
W Polsce
, Isuzu stało się najbardziej znane głównie dzięki modelowi Trooper. Pierwsza generacja terenówki pojawiła się na rynku na początku lat 80-tych. Było to pełnokrwiste auto terenowe oparte na ramie, z niezależnym zawieszeniem przedniej osi a także sztywnym tylnym mostem. Pierwsze egzemplarze miały mizerne osiągi, gdyż wyposażano je w malutki silnik o mocy zaledwie 53KM. Z biegiem lat konstrukcję modernizowano. Późniejsze
samochody osobowe Isuzu Trooper wyposażano w benzynowe jednostki o mocach do 115KM a także motory wysokoprężne, rozwijające 106KM.
Trooper posiadał napęd na 4 koła z reduktorem. Doczekał się drugiej generacji, wprowadzonej na rynek w 1992 roku. Była to całkowicie nowa konstrukcja. Samochód zyskał nowe silniki i przestronne, komfortowe wnętrze. W wyniku przejęcia części udziałów Isuzu przez koncern GM, w Europie Troopera sprzedawano pod marką Opel. Koniec produkcji przypada na rok 2002.
Pozostałe Samochody osobowe Isuzu
Wartym odnotowania jest model Gemini, czyli kompaktowe auto dostępne w trzech wersjach nadwozia. Gemini pojawiło się na rynku w 1974 roku i było produkowane do 2000 roku. Powstało łącznie pięć generacji pojazdu, który zyskał na całym świecie sporą popularność. Jednak tylko część z wytwarzanych aut posiadała oznaczenie Isuzu. Pozostałe nazwy to m.in. Chevrolet Spectrum, Opel Gemini, Opel Isuzu czy Pontiac Sunburst. Największym rywalem była Honda Civic, a Gemini nie doczekało się oficjalnego następcy.
Samochody Isuzu dostępne były także w segmencie D. Reprezentantem w tej kategorii było Isuzu Aska, wprowadzone na rynek w 1983 roku. Ten 4-drzwiowy sedan klasy średniej był następcą modelu Florian. Miał przedni napęd, ręczną lub automatyczną skrzynię biegów, a moc oferowanych silników dochodziła do 150KM w modelu 2000 Turbo. Opracowano 4 generacje modelu, po czym zaprzestano produkcji bez pozostawiania następcy.
Sięgając głębiej do historii marki, znajdziemy też ciekawy model Isuzu 117 Coupe. To konstrukcja opracowana jeszcze w latach 60-tych. Ten
samochód Isuzu miał nadwozie klasycznego, 2-drzwiowego coupe z napędem na tył. Do napędu posłużyły rzędowe, 4-cylindrowe silniki produkcji Isuzu. Auto na rynku konkurowało z takimi samochodami jak m.in. Ford Capri.
Isuzu w Polsce
Na rodzimym rynku samochody Isuzu nie zdobyły nigdy większej popularności, co wynikało m.in. z braku oficjalnej dystrybucji wielu modeli. W ostatnich latach marka mocniej zaistniała w świadomości kierowców modelem D-max. Ten klasyczny pickup produkowany jest od 2002 roku, a obecnie na rynku dostępna jest druga generacja modelu. Jest to zresztą jedyny model Isuzu oficjalnie dostępny w Polsce. Warto dodać, że firma w 2002 roku zdecydowała o zaprzestaniu produkcji wszystkich wytwarzanych do tej pory autach osobowych. Postanowiono skupić się na autach ciężarowych i użytkowych, stąd głównym produktem został właśnie D-max.
Auto posiada koncernowego bliźniaka – model Chevrolet Colorado. Od tego samego roku, koncern General Motors przejmuje kontrolę nad Isuzu, choć już od kilku lat jest w posiadaniu pakietu akcji.
Silniki Isuzu
Japońską markę trudno postrzegać tylko przez pryzmat produkowanych aut. Wytwarzanie osobówek było tylko jedną z aktywności firmy. Isuzu zdobyło popularność także dzięki dostarczaniu silników do innych samochodów a także do różnego rodzaju pojazdów i łodzi. Tu pojawia się polski wątek, w postaci fabryki w Tychach uruchomionej w 1999 roku. Produkowano tu wysokoprężne silniki montowane głównie w Oplach. Były to silniki 1,7 oferowane w różnych wariantach mocy. Motory te napędzały także m.in. Hondę Civic. Ich zmodyfikowane wersje, pozbawione elektroniki, były przez długi czas sztandarowym produktem koncernu w kategorii silników do łodzi. Na przestrzeni lat
Isuzu dostarczało silniki także dla m.in. Toyoty. W wyniku zawirowań i zmian właścicielskich, tyska fabryka na kilka lat całkowicie wstrzymała produkcję. Ostatecznie, zakład przejął koncern PSA, który później połączył się z grupą FCA tworząc koncern Stellantis.
Obecnie,
samochody używane Isuzu stanowią margines wszystkich ogłoszeń w naszym kraju. Prym wiedzie bez wątpienia model D-max, czasem uda się także znaleźć Troopera drugiej generacji. Pozostałe modele liczyć trzeba w pojedynczych egzemplarzach, gdyż nigdy nie były to samochody popularne w Polsce.
Najpopularniejsze marki samochodów używanych