Ogłoszenia:

Brak wyników

Samochody Hummer – historia marki

Wojskowe pochodzenie jest wpisane w historię wielu modeli samochodów, ale chyba w żadnym przypadku nie jest to tak widoczne jak w Hummerze. To cywilne, choć wyglądające na paramilitarne auto, zbudowane na potrzeby armii, ale sprawdzające się także jako pojazd dla cywili.

Twardy jak Hummer

Skąd wziął się na rynku taki pojazd? Historia marki zaczyna się na przełomie lat 70-tych i 80-tych i związana jest z zamówieniem amerykańskiej armii, która potrzebowała nowoczesnego, wielozadaniowego pojazdu kołowego. W języku angielskim nazywa się je High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicles – w skrócie HMMWV, co później przemieniono na Humvee a następnie Hummer. Założenia były takie, aby wojskowa terenówka miała duże możliwości przeprawowe, ale do tego dużą wytrzymałość na uszkodzenia. Samochody Hummer nawiązywały do tego konceptu, ale były bardziej „cywilizowane”. Wojskowy Humvee miał całkowicie szczelną konstrukcję nadwozia, mógł być wyposażony w system automatycznego pompowania kół i co oczywiste, miał napęd 4x4. Na pokład mogło oczywiście zostać zabrane także uzbrojenie. Wojskowy pojazd sprawdził się w akcji – był używany podczas operacji „Pustynna Burza” na początku lat 90-tych. Sukces militarny postanowiono wykorzystać do opracowania wersji komercyjnej dla indywidualnych odbiorców. Nie byle jakich zresztą bo pierwszym klientem miał być sam Arnold Schwarzenegger.

Hummer H1

Pierwsze samochody osobowe Hammer dostały oznaczenie H1 i ich wygląd był bardzo mocno wzorowany wojskową wersją pojazdu. Produkcja ruszyła w 1992 roku. Oferowano trzy wersje nadwozia – Wagon, Hard top oraz soft top. Wszystkie miały seryjny napęd na 4 koła. Auto pod względem technicznym bazowało na stalowej ramie, do której przykręcone zostało nadwozie. Źródłem napędu Hummera H1 są głównie wysokoprężne jednostki o dużej pojemności – nawet 6,6litra. W ofercie był także jeden silnik benzynowy o pojemności 5,7l, ale aut z tym napędem powstało zaledwie kilkaset. Najsłabszy Hummer legitymuje się mogą 190Km zaś najmocniejszy – ponad 300. To jednak auto, które nie czuje się dobrze na długich prostych czy szybkich zakrętach. Żywiołem Hummera H1 są bezdroża i w kwestii zdolności terenowych auto ma sporo do zaoferowania. Przede wszystkim dzięki ogromnemu prześwitowi i wyposażeniu w imponujących rozmiarów koła. Każdy samochód Hummer wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów  o nawet 6 przełożeniach. Producent, względem wersji wojskowej, mocno przeprojektował wnętrze, dzięki czemu Hummer nie był już tak spartańsko wykończonym wozem bojowym. W samochodzie można spotkać dodatki podnoszące komfort podróży, jak chociażby klimatyzację. Z zewnątrz imponują rozmiary auta. Jego długość to prawie 4,7 metra, a szerokość – ponad 2 metry. W Polsce auto klasyfikowane było jako pojazd ciężarowy, gdyż jego masa całkowita przekracza 3,5 tony. A to oznacza, że aby prowadzić Hummera potrzebne jest prawo jazdy kategorii C. H1 produkowano do 2006 roku. Powstało wiele przeróbek auta – m.in. monstrualnie wydłużonych limuzyn. W 2017 roku produkcję wznowiła firma VLF, oferując model H1 pod nazwą HUMVEE C-Series.

Hummer H2

Producent postanowił iść za ciosem, i w kilka lat po wypuszczeniu na rynek modelu H1, w 2002 roku zaprezentował całkowicie własną konstrukcję, opracowaną od podstaw z myślą o użytkownikach cywilnych. Hummer H2 nie wyglądał już tak bojowo jak jego starszy brat, choć auto zachowało słuszne rozmiary, a jego stylistyka stała się bardziej agresywna. H2 był także bogato wyposażony i oferował rozwiązania, o których w H1 można było tylko pomarzyć. Ten wielki SUV znacznie schudł – dzięki temu auto stało się dostępne dla szerszego grona obiorców, bo nie było już konieczne posiadanie prawa jazdy na ciężarówki. Samochody Hummer H2 zbudowano na stalowej ramie nośnej, a standardowym wyposażeniem był m.in. napęd na cztery koła. Auto oferowano z trzema silnikami benzynowymi do wyboru. Wszystkie miały 8 cylindrów w układzie V i pojemność skokową od 6 do 6,2 litra. Najmocniejszy Hummer H2 posiadał moc prawie 400 koni mechanicznych. Napęd trafiał na koła za pośrednictwem automatycznej skrzyni biegów o 4 lub 6 przełożeniach.

Hummer H3

Samochody używane Hummer, a także te nowe, popularność zdobyły głównie za oceanem. Dla amerykańskich kierowców, przyzwyczajonych do sporych gabarytów, nie były to szczególnie wielkie auta, ale już dla przeciętnego Europejczyka H1 czy H2 mogły wydawać się kolosami na kołach. Producent zdecydował się więc na wypuszczenie modelu H3, który miał być najmniejszym Hummerem, i tym, który powalczy o europejskiego klienta. Auto było mniejsze, lżejsze niż poprzednicy. Posiadało mniejszy, 5- cylindrowy silnik i ręczną skrzynię biegów. Samochód wszedł do produkcji w 2005 roku, u schyłku działalności firmy. Marka Hummer ostatecznie zniknęła z rynku w 2010 roku, co było spowodowane problemami finansowymi właściciela – koncernu General Motors. W 2019 roku zapowiedziano reaktywację Hummera, ale jedynie jako jednej z wersji pickupa od GMC. Elektryczny samochód wytarzany jest od 2021 roku.

Najpopularniejsze marki samochodów używanych

Samochody Rayton Fissore Samochody Simca Samochody Samsung Samochody Grecav Samochody Polonez Samochody Subaru Samochody IFA Samochody Hyundai Samochody Moskwicz Samochody Rinspeed Samochody Geely Samochody Lexus Samochody Volvo Samochody SsangYong Samochody FSM Samochody Lotus Samochody McLaren Samochody Warszawa Samochody LTI Samochody Trabant

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl