Ogłoszenia:

Brak wyników

Samochody DAF – historia marki

Z czym kojarzą się obecnie DAF-y? Z ciężarówkami i – w mniejszym stopniu – z autobusami. To jak najbardziej poprawne skojarzenia, bo holenderski producent wytwarzał tego typu pojazdy jeszcze przed wybuchem II wojny światowej. Dziś auta ciężarowe to znak rozpoznawczy marki, ale przed laty firma była również producentem osobówek. Nie była to tak duża skala produkcji jak u największych europejskich czy światowych przedsiębiorstw, ale osobowy DAF kilkadziesiąt lat temu nikogo nie dziwił, a auta te miały wiele niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych.

Samochody DAF – prawdziwe klasyki

Spotkać osobowego DAF-a można dziś albo w muzeum motoryzacji, albo na zlotach miłośników aut zabytkowych. Pierwsze próby zbudowania własnej konstrukcji DAF prowadził już w latach 50-tych ubiegłego wieku. I niemal od samego początku firma stawiała na innowację. Znakiem rozpoznawczym producenta była skrzynia biegów – ultranowoczesna jak na swoje czasy przekładnia bezstopniowa, wykorzystująca pas transmisyjny. Prace nad stworzeniem tego mechanizmu zajęły inżynierom wiele lat, ale kiedy był on już gotowy, stosowany był we wszystkich modelach spod znaku DAF-a. Pierwszym autem holenderskiego producenta był model 600, wytwarzany od 1959 roku. Auto wzbudzało sensację ówczesnych krytyków, gdyż wyróżniało się nowatorskimi rozwiązaniami technicznymi. Oferowano tylko jedną wersję nadwozia – 2 drzwiowy sedan, napędzany niewielkim, dwucylindrowym silnikiem umieszczonym z przodu i napędzającym koła tylne. Jak wszystkie późniejsze samochody osobowe DAF, 600-tka posiadała automatyczną skrzynię biegów Variomatic. Było to bardzo wygodne w obsłudze rozwiązanie, a trzeba pamiętać, że lata 50-te i 60-te to czasy, gdy automatyczne przekładnie, zwłaszcza w mniejszych samochodach, były wręcz niespotykane. Pasowa przekładnia zastosowana przez DAF-a zapewniała płynne ruszanie z miejsca i bardzo harmonijne nabieranie prędkości. Ponieważ jest to skrzynia bezstopniowa, pasażerowie w kabinie nie odczuwali zmian biegów, przerw w dostawie mocy na koła czy szarpnięć. Idea pracy Variomatica opierała się na zastosowaniu dwóch kół stożkowych, połączonych pasem napędowym. Rozszerzanie bądź zwężanie się stożków względem siebie powodowało zmniejszenie bądź zwiększenie przełożenia. Ciekawostką jest fakt, że samochód DAF z tym rozwiązaniem, był w stanie jechać z taką samą prędkością zarówno do przodu jak i do tyłu. Wynikało to z faktu, że Variomatic nie posiadał biegu wstecznego sensu stricto. Jazdę do tyłu realizowano poprzez odwrócenie obrotów za pomocą przełącznika, a przełożenia w skrzyni pozostawały takie same. Model 600 sprzedawano w dwóch wersjach wyposażenia, a w międzyczasie doczekał się on delikatnego odświeżenia.  DAF 600 był produkowany do 1963 roku, a jego następcą został model 750.

DAF Daffodil

Następca 600-tki oferowany był pod tą nazwą tylko do roku 1963, później zmienioną ją na Daffodil, a samochody zyskały na wyposażeniu i uchodziły za bardziej luksusowe. DAF produkował na przestrzeni lat kilka modeli, które pod względem technicznym były niemal identyczne, a największą różnicą była pojemność skokowa silnika. Od 1967 roku producent sprzedawał 2-drzwiowego sedana oznaczonego jako model 33. Nowością w tym przypadku była możliwość zamówienia auta jako dostawczego vana. Źródłem napędu był 2-cylindrowy silnik o pojemności 0,7l. Moc maksymalna wynosiła zaledwie 32 KM, ale przy niedużej masie całkowitej zapewniało to wystarczające osiągi, a prędkość maksymalna wynosiła 113 km/h. Równolegle produkowany był model 44. Samochód posiadał odmienną stylistykę, ale pod względem technicznym był bliźniaczą konstrukcją z modelem 33. Większy był za to silnik – jego pojemność urosła do 0,8l a moc do 34,5 KM. Dostępna była tylko jedna wersja nadwoziowa – 2 drzwiowy sedan, którego długość nie przekraczała 4 metrów. Podobnymi gabarytami charakteryzował się model 55. Auto wprowadzono na rynek w 1967 roku i produkowano zaledwie 5 lat. Pojazd występował jako 2-drzwiowy sedan segmentu B, lub jako kombi. Atrakcyjnie wizualnie prezentowała się także wersja coupe. Wspólnym mianownikiem wszystkich wersji było podwozie i napęd – sercem była jednostka zapożyczona od Renault. Motor o pojemności 1,1l dysponował mocą prawie 44 koni mechanicznych, co pozwalało na rozpędzenie DAF-a do prędkości 140 kilometrów na godzinę.

Gdzie się podziały samochody używane DAF?

W serwisach ogłoszeniowych próżno szukać dobrze utrzymanych egzemplarzy osobowych DAF-ów. Auta te są dziś rzadko spotykane i na rynku wtórnym pojawiają się tylko okazjonalnie. Decyduje o tym nie tylko czas który upłynął od końca produkcji, ale także liczba wytworzonych samochodów ogółem. Warto jednak wiedzieć, że DAF-a spotkamy też pod postacią Volvo. A dokładniej chodzi o rodzinę modeli Volvo 340. Pojazd był ostatnim projektem DAF-a powstałym przed przejęciem przez szwedzką firmę.. Holendrzy nie mieli już funduszy na rozpoczęcie produkcji, a dokumentacja techniczna przeszła w ręce nowego nabywcy. Volvo zrealizowało projekt w 1975 roku, po uprzednim dopasowaniu do własnych potrzeb.

Najpopularniejsze marki samochodów używanych

Samochody Geo Samochody Isuzu Samochody Borgward Samochody Aston Martin Samochody Mazda Samochody Tavria Samochody Uaz Samochody Alfa Romeo Samochody Hummer Samochody Aro Samochody Rolls-Royce Samochody FS Lublin Samochody JMC Samochody Maybach Samochody Wartburg Samochody Daihatsu Samochody Opel Samochody Kaipan Samochody Cadillac Samochody Wołga

Auta używane w innych miastach – znajdź swój samochód

Samochody używane Zduńska Wola Samochody używane Zielona Góra Samochody używane Chojnice Samochody używane Krotoszyn Samochody używane Mińsk Mazowiecki Samochody używane Ostrołęka Samochody używane Sandomierz Samochody używane Sochaczew Samochody używane Stalowa Wola Samochody używane Starogard Gdański Samochody używane Bielsko-Biała Samochody używane Bolesławiec Samochody używane Chorzów Samochody używane Dębica Samochody używane Gorlice Samochody używane Gorzów Wielkopolski Samochody używane Iława Samochody używane Kwidzyn Samochody używane Lębork Samochody używane Legionowo

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl