Ogłoszenia:

Brak wyników

BMW 5 – auto na 5!

Siedem generacji i kilkudziesięcioletni okres produkcji – seria 5 od BMW to samochód, który zna niemal każdy. Oferowany na całym świecie, ma swoich wiernych fanów i wciąż jest jednym z najlepiej sprzedających się modeli producenta z Monachium.

Auta BMW 5 – geneza sukcesu

Świat poznał pierwszą „piątkę” w 1972 roku. Auto pozycjonowano w segmencie E i było oferowane jedynie jako 4-drzwiowy sedan. Pod maską można było znaleźć wyłącznie jednostki benzynowe – zarówno nieco starsze, z zasilaniem gaźnikowym, jak  i nowsze z systemem wtrysku. Moc wynosiła od 91 do nawet 237 KM a napęd trafiał na tylne koła za pośrednictwem ręcznej, 4-biegowej skrzyni biegów. 1980 roku przyszedł czas na zmiany – zaprezentowano drugą generację, wyraźnie odświeżoną i zawierającą nowoczesne rozwiązania techniczne. Samochód urósł, ale jednocześnie stał się lżejszy. Większy nacisk położono na kwestie bezpieczeństwa. BMW 5 w tym wcieleniu odniosło rynkowy sukces, sprzedając się w liczbie ponad 700 tysięcy egzemplarzy. Była to także pierwsza „piątka” dostępna z silnikiem wysokoprężnym. Producent oferował dwie wersje silnika       2,5 – wolnossącą i z turbodoładowaniem, rozwijające odpowiednio 86 i 115KM. Na tym tle jednostki benzynowe jawiły się jako znaczne mocniejsze, gdyż już podstawowy wariant – 518 – dysponował mocą 91KM. W ofercie debiutują – kultowe dziś – wersje M5. 3,5- litrowy silnik generował 286 koni mechanicznych i rozpędzał auto do ponad 250 km/h. Zarówno pierwsza jak i druga generacja auta BMW 5 to dziś yountimery i samochody kupowane przez kolekcjonerów i miłośników klasyków. W serwisach ogłoszeniowych auta pojawiają się rzadko, znacznie łatwiejszy będzie zakup młodszego BMW – kolejnej generacji.

BMW 5 – trzecia odsłona

Tę wersję nawet dziś bez problemu spotkamy na ulicach, choć liczba sprawnych egzemplarzy w dobrym stanie szybko się zmniejsza. „Piątka” generacji E34 może pełnić rolę auta na co dzień, gdyż mimo zaawansowanego wieku auto jest wygodne i posiada szereg udogodnień i nowoczesnych rozwiązań. Samochód wprowadzono na rynek w 1987 roku i pozostawał w produkcji do roku 96. Przez ten czas producent zafundował modelowi trzy liftingi, które nie ograniczały się tylko do elementów zewnętrznych – modernizowano m.in. jednostki napędowe. W tej generacji po raz pierwszy wprowadzono nową wersję nadwozia – 5-drzwiowe kombi, nazywane przez BMW Touring. Także pod względem komfortu, bezpieczeństwa i udogodnień dla podróżnych zmieniło się sporo. E34 wyposażano w poduszki powietrze czy system ABS, samochód mógł być wyposażony w klimatyzację czy automatyczną skrzynię biegów. Po raz pierwszy pojawiła się także wersja z napędem na obie osie  - model 525ix. Pod maską BMW 5 znajdziemy jeden z kilkunastu motorów benzynowych, choć oferowano też diesle.  Najsłabszy silnik o oznaczeniu 518i  to jednostka o pojemności 1,8l i mocy 113KM. Poza tym nie brakowało rzędowych 6-cylindrowców, a nawet 8- cylindrowych jednostek o imponujących pojemnościach. W modelu 540i zamontowano 4-litrowe V8, stosowane również do napędzania większego BMW 7 a nawet serii 8. Jednostka rozwijała 286KM i zapewniała rewelacyjne osiągi, choć nie był to wcale najsilniejszy wariant tej generacji „piątki”. Na topie była bowiem wersja M5, która z silnika 3,8 osiągała 340KM. Z kolei miłośnicy diesli mogli zdecydować się na jedną z trzech odmian – o mocach od 116 do 143 koni mechanicznych.

Czwarte podejście do tematu „piątki”

BMW miało już ugruntowaną pozycję na rynku w segmencie aut klasy premium, stąd przy wprowadzaniu następcy dla modelu E34 nie zdecydowano się na rewolucję. Samochód był stylistycznym nawiązaniem do poprzednika, choć narysowany był już zgodnie z nową filozofią marki – co widać przede wszystkim po reflektorach, które od tego momentu umieszczano za wspólnym kloszem. Samochody BMW 5 czwartej generacji otrzymały fabryczne oznaczenie E39. Oferowano je jako 4-drzwiowe sedany i 5-drzwiowe kombi. W tym ostatnim wariancie auto mierzyło ponad 4,8 metra długości. Jak zawsze, BMW oferowało bardzo dużo wersji silnikowych – i to nie tylko benzynowych ale i diesla, które w tych latach były bardzo popularne.  Nabywcy mogli zdecydować się m.in. na benzynowe BMW 520i o mocy 150KM, a jeśli taka moc to za mało, to w ofercie były także wersje 523, 535 czy 528i. Ta ostatnia legitymowała się już mocą wynoszącą niespełna 200KM. Niemal tyle samo mocy miał topowy diesel w ofercie – 530d w wersji z wtryskiem common rail. Czwarte wcielenie BMW 5 produkowano od 1995 roku aż przez 8 lat. W 2003 roku pokazano światu następcę – charakterystyczną serię 5 zaprojektowaną przez Chrisa Bangle’a. O aucie zrobiło się głośnie za sprawą stylistyki, która była zerwaniem z dotychczasowym wizerunkiem marki. Mimo wszystko, klienci nie odwrócili się od marki – „piątka” czwartej generacji była na rynku przez 7 lat. Doczekała się dwóch wersji nadwoziowych i kilkudziesięciu odmian silnikowych. Później producent pokazał światu generację F10, która stylistycznie zrywała z poprzednikiem. Rynkowy debiut to rok 2010 i podobnie jak poprzednio, model wytrzymał na rynku przez 7 lat.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl