BMW 3 – niemiecka solidność

BMW to marzenie niejednego kierowcy. Samochody tej marki mają u nas dobrą renomę, choć wielu – zawłaszcza młodych – użytkowników starszych egzemplarzy zapracowało na nieco mniej korzystny wizerunek marki. Pod względem technicznym BMW to solidne, dopracowane auta, budowane tak, aby dostarczać kierowcy pozytywnych wrażeń podczas jazdy.

Trójka – najpopularniejsze BMW

Kompaktowe BMW stanowi podstawę sprzedaży niemieckiej marki od lat. Nawet w czasach dominacji SUV-ów i corssoverów seria 3 jest chętnie wybierana przez klientów. To znajduje odbicie także na rynku wtórnym. Model ten znajdziemy w bardzo dużej liczbie odmian i wersji. Najstarsze egzemplarze to już pełnoprawne youngitimery – to zasługa imponującego stażu rynkowego. Pierwsze BMW serii 3 zaprezentowano  w 1975 roku. Choć trudno w to uwierzyć, klienci do wyboru mieli jedynie 2-drzwiowego sedana lub kabriolet. Dziś auta BMW 3 z tych lat to świetna inwestycja – pojazdy zyskują na wartości, gdyż stają się okazami kolekcjonerskimi. Nawet egzemplarze drugiej generacji, produkowanej od 1982 roku stają się trudne do upolowania. W serwisach ogłoszeniowych takie sztuki zdarzają się bardzo rzadko, a jeśli chcemy stać się właścicielem trójki, największą szansę na zakup mamy w przypadku aut młodszych – co najmniej trzeciej lub czwartej generacji.

BMW E36 – Bardzo Modny Wóz

Jeszcze kilkanaście lat temu to właśnie seria 3 generacji E36 uchodziła za kultowy samochód wśród miłośników szybkiej jazdy, zwłaszcza w drifcie. Do dziś bez trudu zauważymy na ulicach BMW 3 w nieraz mocno niefabrycznej specyfikacji, ale coraz częściej samochody z tych lat kończą już swój żywot, a wypierane są przez młodsze egzemplarze. Trójka w trzeciej odsłonie to jednak wciąż auto warte uwagi – poświęcając czas na poszukiwania zadbanego egzemplarza można upolować auta dające mnóstwo frajdy z jazdy. Zwłaszcza, że bawarski producent oferował całe spektrum jednostek napędowych, skrzyń biegów i rodzajów napędu. W najsłabszej odmianie – 316i – zastosowano benzynowy silnik o mocy 100KM. Niewielka moc pozwalała na rozpędzenie auta do niemal 200 km/h. Ale wybór był znacznie większy – 318i, 320i czy nawet 328i legitymujące się mocą 193 koni mechanicznych. W lekkim samochodzie silnik ten zapewnia fantastyczne osiągi. Jednak topowa wersja to M3 – w odmianie Evo dostajemy do dyspozycji 321 KM, co przekłada się na czas do „setki” na poziomie 5,5 sekundy. E36 występuje także w odmianie wysokoprężnej – oferowano łącznie trzy warianty, z których najsłabszy rozwijał 90 KM a najmocniejszy – 143 KM. Na rynku wtórnym diesle nie mają takiego wzięcia – jednostki tds nie uchodziły za najbardziej wytrzymałe. Benzynowe jednostki mają znacznie lepszą renomę. Samochody BMW 3 słynęły od lat z dobrego prowadzenia i nieprzeciętych właściwości jezdnych. Pod względem niezawodności trudno dopatrzyć się poważniejszych wpadek. Po latach regeneracji wymagać może system zmiennych faz rozrządu Vanos i osprzęt silnika. Korozja atakuje głownie progi, nadkola i elementy poszycia nadwozia.

BMW serii 3 w odsłonie czwartej

Producent nie zdecydował się na stylistyczną rewolucję, stąd samochody oznaczone kodem E46 stanowią rozwinięcie idei zapoczątkowanej w poprzedniej generacji. Auto jest większe, lepiej wyposażone, posiada także unowocześnione jednostki napędowe i skrzynie biegów. Podaż aut jest wysoka, choć trzeba pamiętać, że konstrukcja ma już swoje lata – E46 zaprezentowano jeszcze w poprzednim Millenium – w 1998 roku, a produkcja trwała do 2005 roku. Klientom oferowano 4-drzwiowego sedana oraz 5-drzwiowe kombi. Uzupełnieniem oferty była odmiana coupe i kabriolet. Jako osobny model BMW traktowało hatchbacka zbudowanego w oparciu od podwozie serii 3 – chodzi o odmianę compact. Po zaledwie 4 latach produkcji compact zniknął z rynku, a w jego miejsce zaoferowano BMW serii 1. Nabywcy „trójki” czwartej generacji mogli wybierać spośród długiej listy silników benzynowych i diesla. Najsłabsza odmiana 316i miała teraz 105 KM, a topowe M3 – ponad 4 razy więcej. W porównaniu do poprzednika zwiększyła się dostępność jednostek wysokoprężnych. Poza odmianami o mocach 1116 KM, 136 czy 150 KM, oferowano również topowego diesla 330d o mocy 204 koni mechanicznych. Wybrane silniki oferowano w połączeniu z napędem na obie osie i skrzynią automatyczną.

Kolejne wcielenie: E90

Większe, nowocześniejsze ale wciąż w tym samym stylu – BMW serii 3 piątej generacji to kontynuacja tego, co najlepsze w poprzednikach w połączeniu z powiewem nowoczesności. Nadwozie urosło, a auto oferowało nowe systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy.  Skróciła się za to lista wersji nadwoziowych – był to jedynie sedan i klasyczne kombi. W 2006 roku pokazano co prawda coupe-cabrio ze sztywnym dachem, ale model zyskał odrębne oznaczenie i był pozycjonowany wyżej niż zwykła „trójka”. Zaglądając pod maskę BMW 3 z lat 2004-2012 znajdziemy jeden z kilkudziesięciu dostępnych motorów. Zakresy mocy wzrosły w porównaniu z poprzednikiem – górny limit to 420KM w odmianie M3. Ale i bazowy motor 316 miał od teraz więcej mocy – 122KM.

Zostań naszym partnerem

Skontaktuj się z biurem obsługi klienta

info@tanieautka.pl